Planetoïde wordt genoemd naar VRT-journalist: "Het was echte verrassing"

Een planetoïde van 5,4 km groot wordt genoemd naar VRT-journalist Tim Trachet. Hij wordt zo de derde VRT-werknemer die de eer te beurt valt. "Het was een echte verrassing", zegt hij aan onze redactie. "Weinig mensen krijgen zoiets als ze nog leven, zeker in België."

Tussen de planeten Mars en Jupiter bevindt zich de planetoïdegordel. Een van de vele duizenden hemellichamen in die gordel is voortaan genoemd naar VRT-journalist Tim Trachet. Planetoïde "7013 Trachet" is in september 1988 ontdekt door de intussen overleden Belgische astronoom Henri Debehogne. "Het was een totale verrassing", zegt Trachet. "Ik had het niet verwacht. Het is een blijk van waardering. Weinig mensen krijgen zoiets als ze nog leven, zeker in België."

Het is de Internationale Astronomische Unie die beslist over de naamgeving van ruimtelichamen. Een Nederlandse astronoom die in Uruguay werkt, heeft Trachet voorgedragen en de Unie heeft dat nu uiteindelijk goedgekeurd. Trachet heeft de naamgeving grotendeels te danken aan zijn werk voor het ontkrachten van pseudowetenschap. Hij is een van de bezielers van SKEPP, Studiekring voor de Kritische Evaluatie van Pseudo-wetenschap en het Paranormale. En heeft daarover ook meerdere boeken geschreven.

Hoewel Trachet in het verleden vooral over wetenschap heeft geschreven, kennen surfers van Deredactie.be hem misschien van zijn langere reportages over de Eerste Wereldoorlog.

De planetoïde "7013 Trachet" bevindt zich in een vrijwel cirkelvormige baan tussen Mars en Jupiter. Op zijn dichtste punt van die baan bevindt het hemellichaam zich op 227.644.576 kilometer van de aarde. De planetoïde heeft een diameter van 5,4 kilometer.

Derde VRT-planetoïde

Tim Trachet is de derde VRT-werknemer die een hemellichaam naar zich genoemd krijgt. Recent viel ook Rudi Vranckx die eer te beurt. Planetoïde "14467 Vranckx", ook al in de planetoïdegordel, is naar de journalist genoemd. Zijn planetoïde heeft een diameter van 3,4 kilometer en bevindt zich op zijn dichtste punt op 191.618.417 kilometer van de aarde.

De eerste VRT-medewerker die een planetoïde met zijn naam kreeg, al was het strikt genomen toen nog BRT, is Armand Pien. Planetoïde "2816 Pien" is naar de legendarische weerman genoemd en is een pak groter dan die van Trachet en Vranckx. "2816 Pien" heeft een diameter van 28,3 kilometer. Op zijn dichtste punt bevindt de planetoïde zich op 184.002.389 kilometer van de aarde.