"NASA heeft 7 aardachtige planeten rond nabijgelegen ster ontdekt"

NASA heeft een persconferentie aangekondigd over "een ontdekking buiten ons zonnestelsel". Op basis van de expertise van de wetenschappers die het woord zullen nemen, meent de doorgaans goed ingelichte website NASA Watch dat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie 7 aardachtige planeten rond een nabijgelegen ster heeft ontdekt.
Een impressie van TRAPPIST-1.

"NASA houdt een persconferentie op woensdag 22 februari om 13 uur Eastern Standard Time (19 uur in België) om nieuwe ontdekkingen voor te stellen over planeten die rond andere sterren dan onze zon draaien, beter bekend als exoplaneten." Met die aankondiging op haar website heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie astronomen wereldwijd in vuur en vlam gezet.

NASA Watch doet nu al een berekende gok over welk nieuws NASA precies zal aankondigen. De website die het reilen en zeilen van de ruimtevaartorganisatie op de voet volgt, meent dat ze liefst 7 aardachtige planeten in een baan rond een nabijgelegen ster heeft ontdekt. NASA Watch baseert zich hiervoor op de expertise van de wetenschappers die tijdens de persconferentie het woord zullen nemen.

TRAPPIST-1

Een van die wetenschappers is Michael Gillon, een astronoom verbonden aan de universiteit van Luik. "Vorig jaar was Gillon de hoofdauteur van een wetenschappelijk artikel waarin hij uit de doeken deed hoe hij en zijn team drie aardachtige planeten hadden ontdekt in een baan rond de koele dwergster 2MASS J23062928-0502285 (intussen bekend als TRAPPIST-1)", schrijft NASA Watch. "Die ster bevindt zich op een afstand van 39,5 lichtjaren."

"Morgen zal NASA de ontdekking van 4 bijkomende aardachtige planeten in een baan rond TRAPPIST-1 aankondigen", concludeert NASA Watch. De website gokt dat 6 van de 7 planeten rotsplaneten zijn die zich in de zogenoemde leefbare zone rond de ster bevinden. In die zone kan water in vloeibare vorm voorkomen, als die planeten water bevatten tenminste.

"Niemand heeft leven op een andere planeet ontdekt"

Met een knipoog richt NASA Watch zich tot slot tot de Britse roddelpers die al eens hard van stapel durft te lopen als het over ontdekkingen van NASA gaat: "Niemand heeft leven op een andere planeet ontdekt, hebben jullie dat begrepen?"

De persconferentie van NASA is morgen rechtstreeks te volgen via een livestream. De voorgestelde resultaten verschijnen tegelijk in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.