Poolvossen creëren eigen "tuintjes"

Rond de nesten van poolvossen groeit bijna drie keer meer vegetatie dan elders op de toendra, blijkt uit Canadees onderzoek. De groene "tuintjes" met bloemen en grassen zijn duidelijk zichtbaar vanuit de lucht en ze trekken andere dieren aan.
Een poolvos tussen winter- en zomerpels op de toendra (foto: Michael Haferkamp)..

De wetenschappers noemen de vossen echte "ecosysteem-ingenieurs": via hun uitwerpselen en de resten van hun prooien verhogen ze aanzienlijk de nutriënten - voedingsstoffen - in de bodem rondom het hol.

Het onderzoek rond nesten in het noorden van Canada toonde duidelijk hogere niveaus aan van nutriënten: 71 tot 242 procent meer anorganische stikstof en 191 tot 1195 procent meer fosfor. De wetenschappers van de Canadese University of Manitoba publiceerden hun bevindingen in de Nature-publicatie Scientific Reports.

Een poolvos in winterpels in de sneeuw.

Grote gevolgen

De lokale verhoging van de voedingsstoffen in de bodem heeft grote gevolgen voor het ecosysteem rond de nesten. Er groeit bijna drie keer meer vegetatie zoals wilde bloemen, grassen en wilgensoorten. Die groene oases in de verder bruingele toendra trekken volop planteneters aan zoals rendieren, lemmingen en hazen. Samen met de resten van prooien trekken die op hun beurt ijsberen en wolven aan, en aaseters als meeuwen en raven.

Zo ontstaat een kettingreactie: de uitwerpselen en urine van al die bezoekers verrijken de bodem nog meer, zegt hoofdonderzoeker James Roth, hoogleraar biologie.

Die cyclus kan honderden jaren doorgaan, want de vossen keren vaak generatie na generatie terug. Ze prefereren een bestaand nest boven een nieuw, dat erg moeilijk te graven is in de permafrost.

Een poolvos in zomerpels (foto: Per Harald Olsen).