Leuvense onderzoekers ontdekken "veelbelovende" piste kankertherapie

Een Leuvens onderzoeksteam heeft een nieuwe veelbelovende piste ontdekt voor kankertherapie. De onderzoekers vonden met name een nieuwe manier om de groei van MDM4 kankercellen te verhinderen. Het onderzoek gebeurde onder leiding van professor Jean-Christophe Marine van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) in samenwerking met collega's in Singapore. De resultaten werden gepubliceerd in het vaktijdschrift Journal of Clinical Investigation.
Archieffoto

Het laboratorium voor moleculaire kankerbiologie van Prof. Marine ontdekte reeds in 2012 dat de overproductie van het eiwit MDM4 het eiwit p53 kan uitschakelen. Dat laatste eiwit beschermt tegen de ontwikkeling van kanker.

In eerste instantie werd geprobeerd de binding tussen MDM4 en p53 uit te schakelen. De onderzoekers ontdekten dat het molecuul SAH-p53-8 de "tumorsuppressorfunctie" van p53 kon herstellen, maar er is nog steeds geen manier ontdekt om deze molecuul in te zetten in het kader van een medische behandeling.

De wetenschappers ontdekten daarnaast ook een relatief eenvoudige methode om de hoeveelheid MDM4 in de kankercellen te verlagen. "Dit is een veelbelovende piste om twee redenen. Ten eerste biedt het aanpakken van MDM4-overexpressie meer farmacologische mogelijkheden. Bovendien toont ander onderzoek aan dat MDM4 ook kanker kan veroorzaken zonder zich aan p53 te binden", aldus Marine.

De baanbrekende ontdekking biedt mogelijk nieuwe behandelingswijzen voor verschillende kankers zoals huid-, borst-, lymfoom-, eierstok- of netvlieskanker. Er wordt onderzocht wat de medische mogelijkheden zijn. Ook in het kader van de bestrijding van andere ziekten worden therapieën ontwikkeld om de hoeveelheid MDM4 in kankercellen te verlagen.