Professoren KU Leuven boeken doorbraak bij onderzoek huidkanker

Onderzoekers van de KU Leuven hebben ontdekt wat kankercellen in melanomen zo agressief maakt. Ze slaagden er bovendien ook in om dit agressieve element weg te nemen. De kans op een succesvolle behandeling neemt daardoor gevoelig toe, meldt de nieuwsdienst van de KU Leuven.

Eerder onderzoek had al uitgewezen dat tumoren bestaan uit verschillende soorten cellen. Sommige van die cellen maken het melanoom bijzonder agressief en verhogen ook de weerstand van de tumor tegen de huidige behandelingen.

De research van de Vlaamse onderzoekers, prof. Stein Aerts van het Laboratorium voor Computationele Biologie van de KU Leuven en prof. Chris Marine van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) en ook van de KU Leuven, wijst nu uit dat de agressieve cellen niet ontstaan door een wijziging of fout in het DNA zelf, maar door een wijziging in de informatiestroom van het DNA naar de cel.

Professor Aerts en zijn team konden de informatiestromen in kaart brengen en identificeerden meer bepaald de eiwitten en de regio's op het DNA waar de eiwitten zich binden. Door deze eiwitten weg te halen, wordt het melanoom veel minder agressief en kan hij beter behandeld worden.

Door het onderzoek van Aerts en Marine weten vorsers nu veel beter wat er gebeurt in kankercellen bij de ontwikkeling van de ziekte. Daardoor kunnen ze gerichter zoeken naar nieuwe behandelingen die agressieve kankercellen kunnen doden.

De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het gezaghebbende wetenschappelijk tijdschrift "Nature Communications".