Englert: "Gebrek aan fundamenteel onderzoek is nefast voor creativiteit"

De Belgische wetenschapper François Englert meent dat een tekort aan middelen voor fundamenteel onderzoek op de lange termijn nadelig is voor de hele maatschappij. Dat zegt de winnaar van de Nobelprijs voor fysica in een gesprek met de VRT-nieuwsdienst.
AP2013

Anderhalf jaar geleden is het intussen dat Englert samen met Peter Higgs de Nobelprijs voor fysica mocht ontvangen voor zijn theorie over het zogenoemde "Higgs-boson" waarmee hij verklaarde waarom elementaire deeltjes massa hebben.

In een gesprek met de VRT-nieuwsdienst benadrukt hij nu de nood aan fundamenteel onderzoek. Hoewel het zich niet altijd meteen in een nuttige toepassing of succes vertaalt, is het volgens hem op de lange termijn ontzettend belangrijk. "Mensen beseffen mogelijk onvoldoende dat een gebrek een fundamenteel onderzoek in vele andere domeinen gevolgen zal hebben", zegt hij. "Op de lange termijn zal het overal de creativiteit vernietigen."

Daarnaast hekelt hij de toenemende druk die op academici rust om op korte tijd veel te publiceren in wetenschappelijke tijdschriften. Vooral jonge wetenschappers krijgen hierdoor vaak niet te ruimte om creatieve en vernieuwende ideeën uit te werken.

Large Hadron Collider

Net vandaag geeft het CERN in Zwitserland meer uitleg over de heropstart van de Large Hadron Collider. Het was die ondergrondse cirkelvormige tunnel van liefst 27 kilometer lang die in 2012 het bewijs leverde voor de theorie van Englert. De tunnel lag twee jaar stil, maar zal weldra opnieuw werken waardoor nieuwe experimenten mogelijk worden. Wat die zullen opleveren, is onzeker. Volgens Englert zullen ze ons hoe dan ook meer over de wereld, de kosmos en het ontstaan van de kosmos leren.