Ontdekt Curiosity het bewijs voor leven op Mars?

De Amerikaanse robotjeep Curiosity heeft op de planeet Mars een regelmatige uitstoot van methaan vastgesteld. Opmerkelijk, want op aarde wordt de aanwezigheid van methaan normaal in verband gebracht met een vorm van leven.

De wetenschappers die werken aan de Curiosity-missie hebben idee waar dit gas vandaan komt. Op onze planeet komt methaan in de natuur voor in samenhang met aardolie. Het wordt ook aangemaakt door bacteriën in de voormagen van runderen. Het idee dat er olievelden of koeien op Mars voorkomen, lijkt evenwel vergezocht, maar het zou wel kunnen duiden op levende bacteriën op Mars. "Er zijn vele mogelijke oorzaken die zowel biologisch als niet-biologisch kunnen zijn", klinkt het.

De wetenschappers baseren zich voor hun vaststelling dat methaan op regelmatige basis op de rode planeet wordt uitgestoten, op meer dan twintig maanden van informatieverwerking. Curiosity stelde het methaan vast in de krater van Gale, waar de jeep in augustus 2012 plaats vatte. Eerder was al ontdekt dat er ooit water in die krater heeft gestaan.