Brit herkent nieuwe dinosaurussoort in oude fossielen

Een Britse wetenschapper heeft in fossielen die al jarenlang in een Canadees museum lagen, een nieuwe dinosaurussoort ontdekt. De beenderen zouden behoren tot de Pentaceratops, die verwant is aan de Triceratops. Deze soort is onder meer bekend van de dinosaurusvormige koekjes.

Nick Longrich van de universiteit van Bath herkende in de fossielen meteen een soort die geleefd heeft in het zuidwesten van de VS. Na onderzoek bleek zijn vermoeden te kloppen.

De fossielen behoren tot een nieuwe soort van de Pentaceratops, het kleine broertje in de familie van de Triceratops. Beiden zijn planteneters met hoorns. De officiële naam voor de nieuwe diersoort luidt "Pentaceratops aquilonius". Hij zou geleefd hebben in het westen van Noord-Amerika, aan het einde van het Krijttijdperk.

Longrich bestudeerde nog een andere gehoornde dinosaurussoort. Dat zou dan weer een nieuwe soort kunnen zijn van binnen de familie van de Kosmoceratops. Deze dinosaurusfamilie heeft een opvallende schedel. Fossielen daarvan werden eerder teruggevonden in de Amerikaanse staat Utah.

"We dachten dat we de meeste dinosoorten al hadden ontdekt, maar nu blijkt dat er nog veel soorten te ontdekken vallen", aldus Longrich. "De diversiteit in het dinosaurusrijk is enorm. We kennen nu nog maar het topje van de ijsberg."