Oceaan slokt plastic eilanden op

Heel wat plastic afval, dat rond drijft op zee, verdwijnt in de maritieme voedselketen. Dat zeggen wetenschappers van de universiteit van Cadiz in Spanje. Bovendien stelden de onderzoekers vast dat zo'n 88 procent van het totale zeeoppervlak vervuild is door plastic deeltjes. Hun onderzoek werd gepubliceerd in de Proceedings van de National Academy of Sciences (PNAS).

Van de plastic drinkbeker waaruit je vroeger als baby dronk tot de resten van het piepschuim waarmee je net je nieuwe huis hebt geĆÆsoleerd, misschien komt dat plastic ooit wel in zee terecht. De gigantische hoeveelheid plastic is intussen uitgegroeid tot Ć©Ć©n van de grootste milieuproblemen van onze tijd.

Het probleem lijkt nu ook nieuwe dimensies aan te nemen want volgens recent onderzoek van de universiteit van Cadiz in Spanje verdwijnt heel wat van dat plastic afval immers in de maritieme voedselketen.

"Niets nieuws", denk je misschien, "kijk maar naar de talloze zeldzame zeeschildpadden die verdrinken omdat ze door het gewicht van het opgegeten plastic naar de zeebodem zinken". De omvang van het probleem blijkt helaas groter dan eerst gedacht.

Volgens de Spaanse onderzoekers zou maar liefst 88 procent van het zeeoppervlak vervuild zijn met kleine plastic deeltjes (kleine foto). Deeltjes die door zonlicht en zout worden afgebroken tot een microfractie van de oorspronkelijke plastic fles. Een hongerige vis twijfelt dan niet als hij zoiets voorbij ziet drijven.

Jarenlang ging men er van uit dat de grote hoeveelheid plastic uitgroeide tot ware eilanden, zelfs tot een heus nieuw continent in de Stille Oceaan. Maar volgens de onderzoekers wordt een heel groot deel van die eilanden dus als het ware opgeslokt door de oceaan en de dieren die er in leven. Het zou zelfs gaan om 99 procent van al het plastic afval in zee.

Volgens de wetenschappers is de ware impact van de verontreiniging op het maritieme ecosysteem dan ook nog lang niet volledig bekend.

Peter Bennett