Pesticiden in de landbouw verhogen risico op autisme

Zwangere vrouwen die in de buurt van landbouwgronden wonen waar pesticiden worden gebruikt, lopen 60% meer kans om een kind met ontwikkelingsproblemen en autisme ter wereld te brengen. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Californië.

In de Verenigde Staten is het aantal gevallen van autisme de laatste jaren steeds toegenomen. Onderzoekers van de universiteit van Davis in Californië hebben nu een link gelegd tussen het gebruik van pesticiden in de landbouw en autisme.

Zwangere vrouwen die in een straal van 1,5 kilometer wonen nabij een boerderij waar pesticiden worden gebruikt, lopen 60% meer kans om een kind met autisme te baren. Een blootstelling tijdens de laatste 3 maanden van de zwangerschap verhoogt dat risico nog. Vooral organofosfaten in de pesticiden blijken de boosdoener te zijn. De laatste jaren zijn die - voor wat betreft insecticiden binnenshuis - wel meer en meer vervangen door pyrethroïden, maar ook die blijken schadelijk.

"We hebben vastgesteld dat meerdere soorten pesticiden vaak gebruikt worden bij woongebieden waar meer kinderen autisme hebben ontwikkeld", zegt Irva Hertz-Picciotto, een van de onderzoekers. De studie heeft dan ook een belangrijke waarschuwing: "Zwangere vrouwen moeten elk contact met chemische landbouwproducten vermijden".

De studie werd gepubliceerd in het vakblad Environmental Health Perspectives.