West-Vlaanderen lanceert stickeractie tegen dodehoekongevallen

De provincie West-Vlaanderen wil het aantal dodehoekongevallen tot een minimum herleiden en werkte daarom opvallende stickers voor vrachtwagens uit. Het project werd vandaag voorgesteld in Brugge. De stickeractie past in een preventiecampagne die al enkele jaren loopt.

Concreet kunnen vrachtwagenchauffeurs en transportfirma's de stickers achteraan op de oplegger van hun vrachtwagen kleven. Op die manier geven ze duidelijk de boodschap aan andere weggebruikers dat ze voldoende afstand moeten houden.

De stickers zijn gedrukt op A3-formaat. De provincie drukte 5.000 exemplaren, waarvan er 2.000 al de deur uit zijn.

West-Vlaanderen voert al jarenlang campagne met folders en didactisch materiaal voor scholen, met onder meer videofragmenten. Hoewel er de jongste jaren vooral een dalende trend in het aantal dodehoekongevallen te zien was, blijft de nodige voorzichtigheid geboden. Zo waren er in 2013 47 slachtoffers, terwijl dat aantal het jaar voordien nog op 31 lag, blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

"Als BIVV staan wij volledig achter dit initiatief van de provincie West-Vlaanderen en hopen wij dat dit voorbeeld ook in andere provincies navolging vindt", reageert het instituut.

Meest gelezen