Nieuwe spoortunnel in Roeselare eindelijk in gebruik

In Roeselare is, na 2,5 jaar werkzaamheden, een nieuwe spoortunnel in gebruik genomen. Het gaat om een belangrijke link op de binnenring van de West-Vlaamse centrumstad ter hoogte van de Koning Leopold III-laan. Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) woonde de inhuldiging bij.

Het gaat om een tunnel van 4,7 meter hoogte, 12,5 breedte en een gewicht van 1.350 ton die drie andere drukke overwegen vervangt. Er werd ruim 3 miljoen euro geïnvesteerd in het project. Opvallend is dat de koker naast de sporen werd gebouwd en pas op het laatste onder de grond werd geschoven.

De tunnel moet enerzijds de veiligheid verhogen: voetgangers, fietsers en autobestuurders kunnen nu onder de spoorweg door. Anderzijds zorgt het ook voor een betere doorstroming van het lokale verkeer en dus voor meer zuurstof op de binnenring van Roeselare. Dat laatste was nodig, want door de drukke spoorlijn, lijn 66 die Kortrijk met Brugge verbindt, stonden automobilisten vaak stil aan de overweg, wat leidde tot lange files.

Infrabel: "Beter voor stiptheid treinen"

Volgens Infrabel komt het ook de stiptheid ten goede, want ongevallen aan overwegen zijn een belangrijke oorzaak van vertragingen op het spoorwegennet. "De tunnel verhoogt de veiligheid voor de treinen en de weggebruiker en voor een betere doorstroming van het lokale verkeer. Dat past perfect in het beleid dat ik wil voeren", aldus minister Galant.

Burgemeester Luc Martens (CD&V) nam van het bezoek gebruik om Galant om een gunst te vragen. Hij ziet namelijk graag nog een tunnel komen in Rumbeke, de laatste missing link die de binnenring volledig zou ontsluiten.

Meest gelezen