Prei bezorgt REO Veiling Roeselare mincijfers

De exacte cijfers moeten woensdag nog bekendgemaakt worden, maar de REO Veiling in Roeselare lijkt af te stevenen op een mincijfer van ongeveer 13 procent. Dat staat in contrast met 2013, dat een topjaar was. De zachte winter en de lage prijs voor prei, nochtans traditioneel een topper, hebben daarvoor gezorgd.

"De eerste zes maanden van 2014 waren barslecht", zegt algemeen directeur Paul Demyttenaere. De REO Veiling is normaal sterk gekend voor zijn wintergroenten maar door het zachte weer viel dat wat in duigen. "Veel groenten zijn blijven groeien, er was in heel Europa een hoge productie en de mensen grijpen niet naar prei en spruiten als het tien graden is", aldus Demyttenaere.

Vooral prei bezorgde de veiling vroeg op het jaar een kater met een gat van 20 miljoen euro dat niet meer kon dichtgereden worden, en de veiling na zes maanden opzadelde met bijna een derde minder inkomsten. Ook witloof had het moeilijk.

De tweede jaarhelft was opmerkelijk beter dankzij vruchtgroenten als komkommers, courgetten en vooral tomaten die de nummer één worden op de veiling. De kwaliteitslabels Tomabel en het nieuwe Fine Fleur hebben daar zeker toe bijgedragen, omdat er vanuit de consumenten toch een vraag is naar kwaliteitsvolle producten. Ook de bioproducten deden het goed met bijna een vervijfvoudiging qua omzet, tot ongeveer 2,6 miljoen euro. "Investeren, de markt verbreden en inzetten op kwaliteit blijft nodig", aldus Demyttenaere.

De veiling ziet enkele opportuniteiten voor volgend jaar. Zo wordt onderzocht of er een shuttleverbinding kan worden op touw gezet met Italië. Daar zit de wereldtentoonstelling in Milaan voor iets tussen.

"De sector krijgt er enkele dagen om hun producten te tonen. Dat is een unieke kans om die markt aan te spreken. Milaan en Verona zijn enorm belangrijke hubs in het noorden van Italië met een sterke versmarkt. Bovendien is het ook een culinaire regio", aldus Demyttenaere.

Twee jaar geleden werd een shuttledienst met het Nederlandse Venlo op touw gezet die inmiddels uitgegroeid is tot een dagelijkse verbinding. "We bekijken de mogelijkheid om dit ook te doen met Italië, via de weg of het spoor", klinkt het. Er bestaat al een treinverbinding met diepvriesgroenten. "Samen met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij en de provincie bekijken we of daar mogelijkheden liggen. We hebben de producten en de logistieke kennis", aldus Demyttenaere.

In 2015 moet ook de nieuwe verpakkingsloods in gebruik worden genomen. "We zijn met onze site zelfs genomineerd door de Vlaamse Bouwmeester", benadrukt de algemeen directeur trots. De veiling pakt trouwens ook binnenkort uit met een nieuwe verpakking. Zo komt de merknaam niet langer op de doos zelf. "We stellen namelijk in het buitenland, vooral in Spanje en Oost-Europa, heel wat merkmisbruik vast. Neem bijvoorbeeld prei: die wordt daar in onze dozen gelegd, maar het is wel West-Vlaanderen dat zorgt voor de Rolex onder de prei", besluit Demyttenaere.

Meest gelezen