Kust wapent zich met nieuw beleidsplan tegen concurrentie

"De kust moet een modelbestemming worden in West-Europa." Dat is de ambitie van het nieuwe strategische beleidsplan 2015-2020 van het toeristisch provinciebedrijf Westtoer. Het plan werd voorgesteld in kustgemeente Bredene.

"In de voorbije vijf jaar hebben we een inhaalbeweging gedaan inzake basisinfrastructuur", aldus voorzitter Franky De Block. "Nu moeten we voorsprong nemen en vooral de internationale positie van de kust versterken." Dat moet onder meer gebeuren met meer strandclubs, vakanties op maat voor medioren en gezinnen met kinderen en het belichten van weersonafhankelijke attracties.

Het opvallendste is zonder meer de wens om het internationaal karakter te versterken aan de hand van strategische hefboomprojecten, die ook als landmark met een hoge architecturale waarde kunnen fungeren. Concrete plannen zijn er evenwel nog niet.

Toerisme Vlaanderen en het kabinet van Vlaams minister voor Toerisme Ben Weyts (N-VA) waren ook aanwezig en bevestigden hun steun aan de plannen. Westtoer maakte van de gelegenheid gebruik om te vragen of er een open dialoog kon opgestart worden, onlangs raakte immers bekend dat het budget van 1,2 miljoen euro voor buitenlandse promotie zal geschrapt worden. Toerisme Vlaanderen en het kabinet van minister Weyts antwoordden dat er meer resultaatgericht zal gewerkt worden door middel van samenwerking, maar ook door de kust te promoten bij het juiste doelpubliek.

De kust blijft de belangrijkste regio op toeristisch vlak. Economisch genereert de kust 2,7 miljard en zorgt het toerisme voor 40.000 voltijdse jobs.

Meest gelezen