Onderzoek oorzaak ontsporing nog steeds niet afgerond

Het parket is nog volop bezig met het onderzoek naar de oorzaak van het treinongeluk bij het station in Leuven, waarbij gisteren 1 dode en 27 gewonden gevallen zijn. Waarschijnlijk zal dat nog de hele dag duren. Infrabel is intussen al gestart met de voorbereiding van de berging van de ontspoorde trein, "dat zal een hele klus worden", luidt het. Het treinverkeer blijft verstoord.

Gisteren kort na de middag ontspoorde een trein net buiten het station van Leuven. Een wagon draaide volledig rond en viel opzij in de berm. Er viel 1 dode, een jongeman uit Waals-Brabant. Het slachtoffer zat, in tegenstelling tot eerdere berichten, zo goed als zeker wel op de trein. 27 andere passagiers raakten lichtgewond.

Het ongeluk deed zich voor ter hoogte van een wissel. Het parket onderzoekt nu hoe het is kunnen gebeuren. De treinbestuurder is gisteren al een eerste keer ondervraagd. Er is ook bewijsmateriaal in beslag genomen. Het parket geeft geen commentaar over de stand van het onderzoek, maar duidelijk is dat het nog een hele tijd zal duren. Waarschijnlijk zal het onderzoek pas vanavond, mogelijk zelfs pas vannacht afgerond zijn.

Hinder zal nog een tijdje duren

De spoorwegbeheerder Infrabel wacht op de toestemming van het parket om de plaats van het ongeval te betreden en de gekantelde trein weg te halen. "Er zijn al voorbereidende werken begonnen", zet woordvoerder Frédéric Petit. "Zo wordt een tijdelijke weg aangelegd tussen de spoorwegberm en de Dijle. De berging belooft een hele klus te worden. We zullen ook een werkplatform moeten installeren voor hijskranen."

Bomen worden nu weggehaald en vrachtwagens voeren keien en betonblokken aan om de weg te stabiliseren. Er worden ook tests uitgevoerd om te zien of de weg stabiel genoeg is om de hijskraan te dragen.

Het plan is om eerst het gekantelde rijtuig op te tillen. "We zullen dat rijtuig wellicht wegbrengen via een speciaal nachttransport over de weg", legt Petit uit. Daarna zullen ook de twee andere rijtuigen van de trein opgetild worden en met behulp van een hersporingstrein gesleept worden. "We staan voor enorme uitdagingen", zegt de woordvoerder.

Met een speciale werktrein herstellen arbeiders ook al een deel van bovenleidingen, maar dat mag voorlopig nog niet op de plaats van het ongeval zelfs.

Infrabel kan nog niet vooruitlopen op de timing van de werken, maar het is nu al duidelijk dat er nog een tijdje grote hinder zal zijn op het spoor rond Leuven. De schade is immers groot.

Intussen is een extra spoor weer vrijgemaakt, waardoor de doorstroming van de treinen in het station iets vlotter kan gebeuren. Het treinverkeer is echter nog altijd verstoord. Dat wil zeggen dat er bijvoorbeeld nog geen treinen rijden tussen Leuven en Mechelen en Leuven en Aarschot. Daar rijden vervangbussen. Verder geldt een aangepaste dienstregeling. Ook morgen zal die nog van kracht blijven.

Meest gelezen