Luchthavenpolitie vernietigend over veiligheid Zaventem

De maat is vol voor de luchthavenpolitie na de aanslag op Zaventem. In een open brief zijn ze vernietigend over grote laksheid bij de beveiliging en signalen die genegeerd worden. Na de aanslag "hebben we, elk op onze manier, ons werk gedaan. In omstandigheden die volgens ons vermeden hadden kunnen worden, vermeden hadden moeten worden", staat te lezen in de brief waarin de tekortkomingen worden opgesomd. Door het gebrek aan beveiliging konden verkenners van de terroristen wellicht poolshoogte nemen van de beveiliging op de luchthaven, concluderen de briefschrijvers.

Veel politiemensen in de luchthaven zijn volgens onze bronnen al langer ontevreden over de veiligheidssituatie en dat lang voor de aanslagen van vorige week in Zaventem. Dat blijkt ook uit een open brief van een aantal mensen van de LPA, een groep van honderd mensen, die zich in Zaventem bezighouden met het onthaal en de veiligheid. De brief komt niet van de vakbonden, maar zou volgens hen wel de verzuchtingen en frustraties van veel politiemensen in Zaventem weergeven.

Vooral het feit dat de vier niveaus van de luchthaven (trein, bus, aankomst en vertrek) zonder controle vrij toegankelijk waren voor iedereen is een bron van kritiek, evenals de "kiss and ride"-zone, waardoor voertuigen tot vlak bij het gebouw konden komen zonder enige controle.

Zo zou er een laks optreden zijn geweest tegenover relschoppers, allerlei criminelen, gezochte personen en een vijftigtal daklozen die niet enkel tot overlast leidden, maar de politie ook hinderden en afleidden. Anderzijds konden de terroristen door die open infrastructuur wellicht gemakkelijk en zonder veel risico "verkenners" naar de luchthaven sturen om de zwaktes in de beveiliging vast te stellen. 

Er is ook frustratie over het feit dat een groot deel van de werknemers, vooral in  de trieer- en bagagezalen op tarmacniveau, een gerechtelijk verleden zou hebben, soms zelfs met zware criminele feiten. De open brief hekelt "een progressief politiek activeringsbeleid met positieve discriminatie voor bepaalde minderheden". 

Ook de procedures voor achtergelaten bagage zouden te laks zijn en adviezen van zowel de politie als van de ontmijningsdienst DOVO zouden daarbij genegeerd zijn.

"Te weinig personeel en verouderde wapens"

Een groot probleem zou het tekort aan personeel zijn bij de veiligheid in Zaventem, dat wordt verergerd omdat de agenten "zwemmen in het papierwerk" en te veel niet-politionele taken opgelegd krijgen, die beter uitbesteed zouden worden aan de privésector om de echte politiemensen vrij te maken voor hun eigen werk.

De politie klaagt ook over een "abominabele infrastructuur", waardoor onder meer foto's en vingerafdrukken niet gelijktijdig afgenomen kunnen worden, wat tot tijdverlies leidt.

Opvallend is ook de kritiek op verouderd materiaal zoals dienstwagens en een tekort aan persoonlijk materiaal zoals meswerende handschoenen en radioversterkers. Er is vooral ook vraag naar een modernere bewapening. Zo noemt de open brief de huidige Uzi-machinepistolen onveilig en een overblijfsel uit de "rijkswachtperiode". De open brief maakt zelfs melding van een aantal "incidenten" met Uzi's. De agenten geven daarom de voorkeur aan nieuwere wapens zoals UMP's en MP5's van het Duitse Heckler & Koch en de P90, een machinegeweer van FN uit Herstal, helmen en ballistische schilden.

De absolute prioriteit zou gegeven moeten worden aan de oprichting van een SRT of "snelle-interventieteam" dat speciaal getraind is op antiterreuracties en de aanpak van amokmakers, een betere screening van het personeel op de luchthaven en het ontslag van een aantal dubieuze personen die in en om de luchthaven werken.

Meest gelezen