Leuvense horeca in actie tegen gehoorschade

In Leuven is de "Barcode" gelanceerd, een gedragscode voor horecabezoekers. De code komt er op initiatief van de horeca-uitbaters, in samenspraak met stad en politie. Het eerste luik van de campagne focust op gehoorschade. "EĆ©n op vijf jongeren lijdt vandaag aan oorsuizen. Het is hoog tijd voor actie."

ā€œHet was hoog tijd dat er actie werd ondernomen tegen gehoorschade, want wel Ć©Ć©n op vijf jongeren lijdt vandaag aan tinnitus of oorsuizen, een onomkeerbare aandoeningā€, zegt de Leuvense Schepen van Leefmilieu Mohamed Ridouani (SP.A). ā€œEr moet dus volop worden ingezet op preventie en bewustmaking. Daarom installeerden we decibelmeters in alle horecazaken, maar lanceren we nu ook een uitgebreide sensibiliseringscampagne online en in de straten van Leuven.ā€

ā€œIk ben zeer tevreden dat dit project gedragen wordt door de hele Leuvense horecaā€, vervolgt de schepen. ā€œToen het stadsbestuur voorstelde om decibelmeters te installeren in alle zaken, was er oorspronkelijk immers heel wat tegenkanting van de uitbaters. Begrijpelijk, want het was maar weer een extra regel waaraan ze moesten voldoen. Maar dankzij een constructieve dialoog zijn we nu tot deze totaalcampagne gekomen.ā€

Weerklank op nationaal niveau?

Die campagne werd gisteren op opvallende wijze in gang gezet door de schepen, de Leuvense politie en de horeca-uitbaters. Samen gingen ze op terrassen en cafĆ©ā€™s onder andere gratis oordopjes uitdelen. De actie werd luister bijgezet - of net niet - door onaangename pieptonen die weerklonken door de straten, om te illustreren wat het effect kan zijn van onvoldoende gehoorbescherming.

ā€œIk hoop dat deze actie weerklank krijgt op nationaal en internationaal niveauā€, vertelt Ridouani. ā€œDe wet-Schauvliege (die bepaalde geluidsnormen vastlegt, nvdr.) is een goede aanzet, maar laat te veel ruimte. Een concrete campagne als deze, die bovendien met zijn strakke beeldvorming en humoristische toon echt aansluit bij de leefwereld van jongeren, is wat we nodig haddenā€, weet hij.

Jongeren aanspreken

Naast de gratis oordopjes worden in het licht van de campagne duizenden bierkaartjes verspreid. Verder werd ook een filmpje gelanceerd (zie onderaan) en wordt ingezet op sociale media en op de hulp van de Leuvense cafĆ©-uitbaters zelf. ā€œLaat ons hopen dat we hiermee echt aandacht kunnen vestigen op de mogelijke gevolgen van gehoorschade, want die kunnen verschrikkelijk zijn. Daar zijn veel te weinig jongeren zich vandaag bewust van", legt Ridouani uit.

De Barcode, een initiatief van Leuvense horeca-uitbaters in samenspraak met stad en politie, bevat ook aanbevelingen rond nachtlawaai, discriminatie, alcoholmisbruik en dergelijke. Het eerste thema dat wordt uitgelicht is gehoorschade, en dan vooral bij jongeren. ā€œOm de paar maanden willen we een bepaald thema in de spotlights zettenā€, vertelt Evert Thys van de vzw Oude Markt, een groepering horecazaken vernoemd naar Leuvens bekendste uitgaansplein. ā€œZo blijft de boodschap beter hangen bij het brede publiek.ā€

De campagne tegen gehoorbeschadiging wordt ook ondersteund door de KU Leuven. Een belangrijk aspect volgens Ridouani: ā€œEĆ©n op drie inwoners van Leuven is verbonden aan de universiteit. De studenten vormen bovendien het grootste publiek voor veel Leuvense bars. De samenwerking is dus onontbeerlijk", besluit Ridouani.

Meest gelezen