Mobiliteitsplan Gent meerderheid tegen oppositie goedgekeurd

In Gent is het mobiliteitsplan dinsdagavond meerderheid (SP.A, Groen, Open VLD) tegen oppositie (CD&V, N-VA, Vlaams Belang) goedgekeurd. Een cruciaal onderdeel van het nieuwe mobiliteitsplan is het circulatieplan voor de binnenstad. Over het plan is heel wat te doen in Gent.

Na de zomer van 2016 zal de binnenstad in zeven sectoren opgedeeld worden, waarbij het doorgaand verkeer maximaal geweerd zal worden door op enkele strategische plaatsen te knippen. Met het nieuwe Mobiliteitsplan wil het stadsbestuur de leefkwaliteit in de stad verhogen en tegelijkertijd de bereikbaarheid verbeteren. Sinds 22 april is er, op enkele assen na, al een veralgemeende zone 30 in Gent ingevoerd.

Het mobiliteitsplan kwam in het voorjaar al op de agenda, maar de stemming werd uitgesteld nadat Veli YĆ¼ksel (CD&V) had opgemerkt dat het participatie- en inspraaktraject niet volgens de letter van de wet verliep. Ook nu vindt CD&V dat schepen Filip Watteeuw (Groen) duidelijk moet maken wat er in de onmiddellijke omgeving van de Gentenaars zal veranderen. "We zien een groeiende groep die zich zorgen maakt en zich begint te organiseren. We zien een groeiende polarisatie, met Gentenaars tegen Gentenaars. Met discussies die scheuren maken in het sociale weefsel van sommige wijken, en van deze stad," aldus YĆ¼ksel.

CD&V deelde wel de mening dat een nieuw beleid noodzakelijk is. Na gesprekken met Gentenaars en organisaties en deskundigen besluit de partij dat het plan op veel vlakken ernstig tekortschiet. "Het is onvoldragen, onevenwichtig en onrealistisch." De partij vraagt de oprichting van een stuurgroep "Mobiliteitsplan", voor de opvolging, bijsturing en afstemming met alle betrokkenen.

Ook de N-VA deelde de mening dat er te weinig inspraak was voor de inwoners. Raadslid Isabelle De Clercq hoopt wel dat inwoners snel inzage krijgen in de circulatieplannen. Ook vond ze dat het parkeerplan, mobiliteitsplan en de circulatieplannen beter als Ć©Ć©n geheel werden ingediend.

Siegfried Bracke (N-VA) haalde in zijn tussenkomst de open brief van burgemeester Termont (SP.A) aan. Volgens hem moeten eerst alle randvoorwaarden zijn vervuld, zoals onder meer beter openbaar vervoer, randparkings en een betere doorstroming op de R40, vooraleer het plan wordt ingevoerd. Ook vreest de N-VA dat het plan geschreven is voor centrumbewoners, dertigers die met de fiets rijden, en dat het geen rekening houdt met externen, maar ook personen met een handicap of senioren door het grote voetgangersgebied.

Aan de stemming ging 2,5 uur debat vooraf. De driepartijencoalitie SP.A, Groen en Open VLD keurden het plan goed. CD&V, N-VA en Vlaams Belang stemden tegen.

Meest gelezen