Amper trajectcontrole op E17 naar Kortrijk door softwareprobleem

Er zijn vorig jaar amper bestuurders beboet op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Kortrijk, omdat de software van het trajectcontrolesysteem niet communiceert met de dynamische verkeersborden. Dat verduidelijkt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) nadat Vlaams Volksvertegenwoordiger Joris Vandenbroucke (SP.A) cijfers had opgevraagd bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Op de E17 richting Kortrijk werden vorig jaar, tot 30 november 2014, amper 1.764 bestuurders beboet, terwijl dat er 49.644 in 2013 waren en 46.655 (vanaf 6 juni) in 2012. "Het toestel was niet buiten dienst, maar op die plaats werden portieken geplaatst met dynamische signalisatie, waardoor de snelheid op die locatie dynamisch aangestuurd kan worden", verduidelijkt Ilse Luypaert van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). "Dat leidde ertoe dat het systeem van trajectcontrole niet meer automatisch pv's kon genereren, omdat het systeem op dat moment nog niet kon detecteren wat de aangegeven snelheid was op die dynamische borden."

Ondertussen werd de software van de twee installaties met elkaar verbonden. "Daardoor kan het systeem opnieuw geijkt worden door de FOD Economie, wat ondertussen gebeurde, en momenteel zijn we met de laatste testen bezig." Luypaert erkent dat de situatie "niet ideaal" is. "Maar het feit dat de camera's er hangen, heeft wel een ontradend effect", zegt ze nog.

Ook richting Antwerpen werden er veel minder boetes uitgeschreven, het verschil is minder groot omdat de portieken met dynamische verkeerssignalisatie pas later geplaatst werden. Vanaf 22 maart 2013 tot eind van dat jaar liepen 79.650 bestuurders tegen de lamp, vorig jaar tot 30 november waren er dat 36.769.

Tussen 6 juni 2012 en 30 november 2014 werden in Gentbrugge in de twee richtingen samen 214.482 voertuigen met een overdreven snelheid betrapt, omgerekend gemiddeld 400 per dag. Een weetje: de gemiddelde snelheid van de grootste snelheidsduivel op het viaduct bedroeg 215 kilometer per uur.

Meest gelezen