Snelheidsbeperking lost geluidsoverlast E17 niet op

Het verlagen van de snelheid op het viaduct van de E17 in Gentbrugge lost het probleem van de geluidsoverlast niet op. Dat heeft schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) geantwoord op een vraag van raadslid Greet Riebbels (SPA). Ook het verbieden van het vrachtverkeer op het viaduct brengt geen soelaas, zo blijkt uit een studie van het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV).

Het verbieden van het vrachtverkeer, dat zou moeten uitwijken naar de R4, is volgens AWV geen oplossing omdat de vrijgekomen verkeerscapaciteit meteen ingenomen zou worden door personenwagens. Daardoor zou er slechts een geluidswinst van 1,7 decibel zijn. Bovendien zou de R4 daardoor meteen oververzadigd zijn, met lange, structurele files tot gevolg.

Nog volgens de studie van AWV heeft het verlagen van de snelheid al even weinig zin. Daarmee zou er slechts een geluidswinst van 1,6 decibel kunnen geboekt worden, een verschil dat door het menselijk oor nauwelijks hoorbaar is. Voor de buurtcomitƩs die nu al jaren actievoeren tegen het luidruchtige viaduct zou dat dus geen verschil uitmaken.

Schepen Watteeuw zegt dat hij bij Vlaamse minister Ben Weyts (N-VA) blijft aandringen op het opstarten van studies naar een alternatief voor het viaduct. ā€œAWV gaat ervan uit dat het viaduct er nog 25 Ć  30 jaar kan staan, maar dat is voor de buurtbewoners geen oplossing. Het viaduct kan niet op dezelfde plaats en in dezelfde hoedanigheid heropgebouwd worden.ā€

Meest gelezen