Nederlandse Raad van State vernietigt plan sneltram vanuit Hasselt

De Nederlandse Raad van State heeft het plan van de stad Maastricht voor de Spartacus-sneltram vanuit Hasselt vernietigd. Door o.m. een gebrek aan financiële middelen is het volgens de Raad niet mogelijk om binnen de tien jaar een sneltramlijn aan te leggen tot aan het station van Maastricht. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert strijdvaardig: "We moeten vanuit Vlaanderen zorgen voor extra investering in mobiliteit in Limburg."
Archieffoto

Volgens de Raad van State in Nederland is het onmogelijk om binnen de tien jaar een sneltramlijn aan te leggen tot aan het station van Maastricht. Daarvoor ontbreken de financiële middelen en er is ook geen oplossing voor de technische problemen aan een brug over de Maas. De stad Maastricht had beslist om het traject voorlopig in te korten zodat de tram niet over de brug moest, maar die tussentijdse oplossing wijst de Nederlandse Raad van State dus af. Tegen de uitspraak is geen beroep mogelijk.

Volgens SP.A-parlementslid Rob Beenders ligt de bal nu meer dan ooit in het kamp van de stad Maastricht. "Maastricht zal nu een nieuwe oefening moeten maken. Ze zullen moeten beslissen of ze ene nieuw bestemmingsplan willen maken of niet. Dat betekent sowieso extra tijd en extra budget." Hij vindt dat minister van Mobiliteit Ben Weyts met Maastricht aan de tafel  moet gaan zitten om samen een plan te maken.

"Vlaanderen treft geen schuld"

Weyts zelf toont zich niet verrast door het arrest. "Het is het arrest waarvoor ik gevreesd had. De Nederlanders hebben het tracé aanzienlijk ingekort maar hebben anderzijds gewoon doorgedaan alsof er niets aan de hand was. Terwijl alle vergunningen en procedures die al waren afgehandeld, gebaseerd waren op een veel langer tracé."

Nog volgens Weyts treft Vlaanderen in deze geen enkele schuld of verantwoordelijkheid. "Wij hebben ons altijd heel correct en coöperatief opgesteld maar de problemen zijn begonnen vanaf het moment dat men in Nederland beslist heeft om –tegen de afspraken in- het tracé van de Spartacuslijn gevoelig te gaan inkorten zodat het niet meer om een verbinding van station Hasselt tot Maastricht gaat maar tot aan een shoppingcentrum in Maastricht."

"Inhaalbeweging"

Het bal voor de sneltramlijn ligt nu in het kamp van de Nederlanders, stelt Weyts. "Daar moeten ze nu de keuze maken of ze dat bestemmingsplan volledig zullen hernemen. Het gevolg is wel dat we dan sowieso een periode van uitstel tegemoet gaan."

Weyts wil zich ook samen met de Vlaamse regering beraden over een reactie. Maar dat er iets moet gebeuren in Limburg is voor hem wel duidelijk. "Het is in elk geval zeker dat er extra investeringen moeten komen ten voordele van de mobiliteit in Limburg, want op dat vlak is een grote inhaalbeweging nodig."

Meest gelezen