"Goed op weg om doelstelling van 10.000 jobs in Limburg te halen"

"De sluiting van Ford Genk is een enorme klap, maar er is leven na dit soort grote multinationals." Dat zegt Urbain Vandeurzen, voorzitter van het Ondernemersplatform Limburg aan deredactie.be. Hij is positief over de toekomst voor Limburg. "Het actieplan voor de provincie is goed op weg om zijn doelstelling van 10.000 jobs te halen."

Ford Genk was de voorbije 50 jaar een van de grootste werkgevers van Limburg. De sluiting kost meer dan 10.000 mensen hun job, maar tegelijk beseft ook iedereen dat de toekomst niet meer ligt bij dat soort grote bedrijven. Het SALK, het Strategisch Plan voor Limburg in het Kwadraat, moet die toekomst sinds meer dan 1 jaar helpen vorm geven.

"Natuurlijk leven wij enorm mee met de mensen die getroffen zijn door de sluiting", zegt voorzitter Urbain Vandeurzen. "Voor Limburg is dat een grote klap, maar nu zitten we op een omslagpunt. In de toekomst zal het niet meer om die grote multinationals gaan, maar meer om kennisbedrijven en authentiek Limburgs ondernemerschap. Met het SALK werken we aan dat vernieuwingsverhaal."

"10.000 jobs binnen 5 jaar"

Vandaag, op de laatste productiedag bij Ford Genk en ruim een jaar na de opstart van het SALK, maakt Vandeurzen een relatief positieve balans op. "We hebben het voorbije jaar projecten opgezet om aan te knopen met groei en om innovatietrajecten uit te stippelen. Intussen hebben we al meer dan 500 bedrijven daarin begeleid. Dat koppelen we aan nieuwe investeringen van buitenlandse bedrijven en ook daar zitten heel wat dossiers in de pijplijn."

En dat werk loont kennelijk: "We maken ons sterk dat we daarmee de komende jaren 2 à 3.000 jobs zullen creëren en dat we onze doelstelling van 10.000 jobs op 5 jaar tijd zullen halen", verzekert Vandeurzen. "We zijn daarvoor goed op weg."

Die nieuwe jobs concentreren zich in tegenstelling tot bij Ford Genk niet allemaal bij één bedrijf en "dat maakt de jobcreatie veel robuuster".

"Het DNA van de Limburgse economie aanpakken"

Toch maakt Vandeurzen een aantal nuances. Zo zullen niet alle verloren jobs bij Ford Genk één op één ingevuld geraken door de nieuwe jobs bij kmo's.

Bovendien kwam er eerder al kritiek van voormalig Vlaams minister Ingrid Lieten (SP.A) dat het allemaal niet snel genoeg zou gaan. "Je wil natuurlijk heel vlug vooruitgaan", vindt ook Vandeurzen. "En het kan ook altijd sneller, het moet zelfs sneller, maar de economische omslag die we doen is erg fundamenteel. We zijn niet blijven wachten; we pakken het DNA van de economie aan en dat heeft een aantal jaren nodig."

Maar Vandeurzen wil op deze dag van de sluiting van Ford Genk eindigen met een boodschap van hoop. "Het zal niet gemakkelijk zijn, maar er wordt hard gewerkt door iedereen die verantwoordelijkheid draagt. Het positieve is dat de knoppen zijn omgedraaid. We moeten nu volhouden en schouder aan schouder samenwerken."

Meest gelezen