Toeleveranciers van Ford Genk zwaar getroffen

De aangekondigde sluiting van Ford Genk laat zich uiteraard voelen bij de toeleveranciers. Bij 4 fabrieken die rechtstreeks verbonden zijn met Ford gaan ruim 1.300 jobs verloren. Daarnaast staan nog eens 4.000 banen op de tocht.

De 4 fabrieken die met een transportsysteem rechtstreeks met de Ford-fabriek zijn verbonden, worden zwaar getroffen. Enkel SML Genk, dat ook aan Audi levert, zou een aantal jobs kunnen behouden. Bij de 4 fabrieken ligt de productie momenteel stil. De werknemers zijn nog niet op de hoogte over hun toekomst. "De manier waarop Ford Genk communiceert is een multinational onwaardig"; zegt de liberale vakbond ACLVB.

Bij SML Genk, dat motoren, transmissies, achterassen en ophangingen assembleert, zijn ze teleurgesteld. "Er is meer dan 12 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe lijnen voor de nieuwe modellen", zegt Jo Claes, ABVV-afgevaardigde.

"Onze directie heeft beslist om, samen met de medewerkers van de Ford-fabriek en de verschillende toeleveranciers, aan hetzelfde touw te trekken, tegen de directie van Ford. Alle bestellingen voor Ford worden voorlopig stopgezet. De bestellingen voor andere klanten, zoals Audi, blijven we uiteraard afwerken. Nu werken er ongeveer 450 mensen bij SML. Hoeveel er na de sluiting van Ford zullen kunnen blijven, kunnen we nog niet zeggen."

"We zullen wel zien wat op ons afkomt", zegt David Geybels, ABVV-afgevaardigde bij IAC Genk, dat dashboards en consoles monteert. "Ford is onze enige klant. Een 300-tal werknemers zullen hun baan verliezen. De productie ligt stil tot er meer duidelijkheid is over het sociaal plan. Wat mij betreft starten we voor het eind van het jaar niet opnieuw op."

Ook bij Lear Genk, dat zetels produceert, wachten ze af wat de onderhandelingen zullen opleveren. "We weten nog niet veel", aldus ABVV-afgevaardigde Danielle Schroten. "De 220 mensen die hier nu werken, verliezen allemaal hun baan. Ze zijn nu economisch werkloos. Het werk wordt op 13 november hervat en het valt te verwachten dat de mensen met tegenzin naar het werk zullen komen. Het nieuws is hard aangekomen."

Patrick Trusgnach, die ABVV-afgevaardigde is bij Syncreon, meldt dat Ford de enige afnemer is van hun dakhemels, pedalen, bekabeling en spiegels. "Als de fabriek sluit, verliezen 280 mensen hun baan. Ik heb de directie net gevraagd om een bijzondere ondernemingsraad samen te roepen, maar de directie moest zonet ook nog van het nieuws bekomen. Die ondernemingsraad houden we waarschijnlijk een van de volgende dagen."

Bij Kautex in Tessenderlo dat brandstoftanks produceert voor onder meer Ford Genk, werken 220 mensen. Hoeveel er onder hen getroffen zullen worden door de sluiting van Ford, is nog niet duidelijkt.

Bij Zender in Genk heerst grote verslagenheid onder de 98 werknemers en de directie. Het bedrijf maakt spoilers, voor- en achterbumpers en werkt enkel voor Ford in Genk.

De situatie bij de andere directe en indirecte toeleveranciers van Ford Genk is voorlopig minder duidelijk. In totaal zijn daar zo'n 4.000 jobs bedreigd. Bij Ford Lommel, het testcentrum van de Amerikaanse autobouwer, wordt morgen uit solidariteit het werk 24 uur neergelegd. Er werken ruim 300 mensen.

Meest gelezen