Rogiertunnel en Leopold II-tunnel zijn weer open

De Rogiertunnel en de Leopold II-tunnel zijn weer open voor het verkeer. De Rogiertunnel was vanmorgen afgesloten na een brandje. Om veiligheidsredenen ging ook de Leopold II-tunnel dicht. Na werkzaamheden in de Rogiertunnel en het af en toe openstellen van de Leopold II-tunnel, kunnen auto's weer door beide tunnels rijden.
Archieffoto

Vanmorgen vroeg ontstond een brandje in een technisch lokaal van de Rogiertunnel. In het lokaal staan servers en andere apparatuur. Als gevolg van het incident viel de elektriciteit in de tunnel uit. Om ongelukken te vermijden werd de tunnel in beide richtingen afgesloten voor het verkeer.

Daardoor ontstond grote verkeershinder vanuit Koekelberg en Groot-Bijgaarden. Alle verkeer vanuit Gent begon zich op te stapelen op de Keizer Karellaan. VRT-verkeersanker Hajo Beeckman gaf mensen die vanuit Gent of Aalst naar het centrum van Brussel wilden de raad om voor de trein te kiezen. Want ook de alternatieve routes, via Dilbeek en Laken, geraakten verzadigd.

Rond 10.50 uur werd ook de Leopold II-tunnel in zuidelijke richting afgesloten. "Automobilisten begonnen in de tunnelinrit rechtsomkeer te maken en dat leidde tot zeer gevaarlijke situaties", aldus Inge Paemen, woordvoerster van Brussel Mobiliteit.

Daarna werd de Leopold II-tunnel nog een paar keer opengesteld, om het verkeer te laten doorstromen. Nu zijn de herstellingswerkzaamheden van de Rogiertunnel achter te rug. Nadat de signalisatie was weggehaald, konden beide tunnels weer opengaan.

Voka: "Middeleeuws"

Voor ondernemersorganisatie Voka is intussen de maat vol. Voka eist dat de Brusselse regering snel werk maakt van de slechte toestand van de tunnels. "Het wordt tijd dat de Brusselse regering ingrijpt. Het volstaat niet een plan voor de renovatie te hebben. Plannen snel en efficiënt uitvoeren is nog belangrijker", zegt gedelegeerd bestuurder Hans Maertens.

"We roepen de Brusselse regering op om versneld werk te maken van een volledige renovatie van de tunnels, want dergelijke incidenten brengen onze economie ernstige schade toe", vindt Maertens. "Oplapwerk is niet genoeg. De staat van onze Brusselse tunnels is middeleeuws. Dergelijke incidenten zullen blijven voorvallen."

Voka klaagt ook het "totaal gebrek aan communicatie aan bij de problemen" vanmorgen. "Het kan toch niet dat in deze digitale tijd mensen ongeïnformeerd de tunnels inrijden die volledig geblokkeerd staan. Wij vragen dat het Brussels Gewest eindelijk een hedendaags communicatiebeleid uittekent en implementeert."

Meest gelezen