Josaphat-treintunnel opent mogelijk op 5 april

De nieuwe spoortunnel tussen het Brusselse station Schuman en het oostelijk ringspoor wordt op 5 april in gebruik genomen, als de crisisoefening van 25 op 26 februari goed verloopt en de tunnel zijn homologatie krijgt. Dat bevestigt Thomas Baecken, de woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.

De tunnel zou op 13 december 2015 in gebruik komen. Door de verhoging naar dreigingsniveau 4 in de hoofdstad, konden de hulp- en veiligheidsdiensten eind november niet gemobiliseerd worden voor de verplichte crisisoefening. "Die crisisoefening is nu gepland voor de nacht van 25 op 26 februari", zegt Thomas Baecken. Aan de oefening doen onder meer vijf veiligheidsdiensten en een honderdtal figuranten mee.

"Als de oefening goed verloopt en de tunnel zijn homologatie krijgt, is de opening ervan voorzien op 5 april en niet op 9 april zoals eerst was aangekondigd", aldus Baecken.

De tunnel is een belangrijke link tussen de spoorlijn Namen-Brussel en het oostelijk ringspoor (tussen Halle en Vilvoorde). De nieuwe spoorverbinding onder de Europese wijk bestaat uit een tunnel van 1,25 kilometer, die een rechtstreekse verbinding tot stand brengt tussen het station Brussel-Schuman en de luchthaven van Zaventem. De reistijd tussen deze stations wordt op die manier teruggebracht van 32 naar 13 minuten.

De kostprijs van de werken was 365 miljoen euro, plus 266 miljoen voor de verdubbeling van de sporen tussen de stations van Watermaal en Schuman.

Meest gelezen