Wel of geen tolheffing in Brusselse tunnels?

Bij de Brusselse politici blijven de meningen verdeeld over het al dan niet heffen van een tol voor auto's die door de tunnels rijden. Zeker is dat die tunnels op korte termijn gerenoveerd moeten worden, maar over wie dat moet betalen, is nog geen duidelijkheid.

Brussels minister van Begroting Guy Vanhengel (Open VLD) is niet gekant tegen een tol voor wie de Leopold II-tunnel gebruikt.

"Die is 2,7 kilometer lang terwijl Brussel 11 kilometer aan tunnels telt. Dergelijke infrastructuren zijn zeer duur in bouw en onderhoud en daar moeten niet alle belastingbetalers voor opdraaien. Ook diegenen die de infrastructuur dagelijks gebruiken, kunnen een kleine bijdrage leveren", aldus Vanhengel.

De liberale minister verwijst naar de tol die ook betaald moet worden in andere tunnels zoals de Liefkenshoektunnel in Antwerpen, de tunnels in de Alpen en autosnelwegen in Frankrijk. In ruil moet die Leopold II-tunnel dan wel veilig en "pico bello in orde zijn", belooft Vanhengel.

Eerder had zijn collega van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) de mogelijkheid geopperd van een snelle renovatie via publiek-private samenwerking. Dat sloot dan wel de optie van een tolheffing voor de tunnels niet uit. Wel vindt Smet dat de tunnels de bevoegdheid van Brussel zijn en dat het gewest dus geen bijdrage moet vragen van het Vlaams of het Waals Gewest, zoals Franstalige politici hadden geopperd.

Vlaams Belang wijst intussen de tolheffing af en eist een snelle uitbreiding van de tunnels in Brussel om het verkeer uit de straten weg te krijgen. Zo wil de partij een ondergronds doortrekken van de Keizer Karellaan tot de aansluiting met de E40 en de ring.

Grouwels weigert zwarte Piet voor tunnels

Voormalig Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) ontkent dat ze tijdens haar ambtsperiode tussen 2010 en 2014 geen aandacht zou hebben besteed aan de tunnels in het hoofdstedelijke gewest.

Grouwels reageert op de verdoken kritiek van haar opvolger Pascal Smet dat die nu opgezadeld zit met de "erfenis van dertig jaar". Smet verwees daarbij uitdrukkelijk naar de periode 2009-2014 toen hij "geen minister was". Dat komt net overeen met de periode dat Grouwels verantwoordelijk was voor het verkeer in Brussel.

Brigitte Grouwels nam in 2014 ontslag uit de Brusselse regering en zit nu in de Senaat.

 

Meest gelezen