Autovrije binnenstad, drukker verkeer op Kleine Ring

Vanaf vandaag is de auto niet langer welkom op de Brusselse centrale lanen en enkele omliggende straten. Het nieuwe circulatieplan doet de binnenstad herademen maar voor veel bestuurders is het wennen. Ondanks het officieuze begin van de vakantie was er vanmorgen drukker verkeer dan gewoonlijk op de Kleine Ring en invalswegen als de Keizer Karel-, de Louiza-, en de Tervurenlaan.
Archief

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar sinds deze ochtend is een groot deel van de Brusselse binnenstad autovrij, als gevolg van het nieuwe circulatieplan voor de Vijfhoek. De verkeersvrije zone concentreert zich van de Anspachlaan tot aan het de BrouckĆØreplein en de Zuidstraat. In andere lanen, de Lemonnierlaan en de Stalingradlaan, verandert de rijrichting.

De voetgangerszone is verdubbeld in oppervlakte, tot 50 hectare. Brussel krijgt hiermee de op een na grootste verkeersvrije zone van Europa, na Venetiƫ. Het stadsbestuur verwijst graag naar de beroemde Ramblas in Barcelona als voorbeeld.

Hoewel de verwachte verkeerschaos in het centrum uitbleef, zullen veel bestuurders het vanmorgen wel Spaans heet gekregen hebben. Wie vroeger via de Anspachlaan van noord naar zuid reed, moet nu het hele traject langs de Kleine Ring rijden, waardoor die laatste heel wat meer verkeer te slikken krijgt.

BELGAIMAGE

Langere files

Op de Kleine Ring was het vanmorgen tot 11 uur aanschuiven, een stuk langer dan gewoonlijk. Ook op de invalswegen naar het centrum was het beduidend drukker, ondanks de officieuze start van de vakantie. "De files zijn langer en duren langer", beaamt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. "Al het doorgaand verkeer is nu geconcentreerd op de Kleine Ring, waardoor vooral de tunnels komen vast te zitten."

Brussel Mobiliteit verwacht dat bestuurders hun route de komende tijd nog zullen aanpassen. "Het is nog te vroeg om conclusies te trekken", zegt Inge Paemen. "Het verkeer moet zich kunnen aanpassen. Dat kan tot twee weken duren." Als alternatief schuift Brussel Mobiliteit vooral het openbaar vervoer naar voor, zoals voorzien in het Gewestelijk Mobiliteitsplan. Het plan is bewust aan het begin van de vakantie ingevoerd, om iedereen de kans te geven om te wennen aan de nieuwe situatie. Wie toch in het centrum moet zijn, bijvoorbeeld om een levering te doen, krijgt een doorgangspasje.

Slow city

Terwijl de meeste bestuurders hun weg nog moeten zoeken in het nieuwe circulatieplan denkt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) al een stap verder. Smet wil de nieuwe verkeersvrije zone uitbreiden van de Keizerslaan tot Molenbeek. Dat zei hij aan tvbrussel en Le Soir. "We moeten een slow city creƫren", luidt het.

Meest gelezen