Brussel geeft voetgangers meer ruimte vanaf de zomer

Vanaf maandag 29 juni wordt de voetgangerszone in het centrum van Brussel uitgebreid van 35 naar 50 hectare. Op die dag past vervoersmaatschappij MIVB ook haar buslijnen aan. Dat hebben de Brusselse burgemeester Yvan Mayeur (PS), de schepenen Els Ampe (Open VLD) en Alain Courtois (MR) en gewestminister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) aangekondigd op een gezamenlijke persconferentie.

Maandag 29 juni is de eerste dag van de zomervakantie en het begin van de acht maand durende testfase voor de voetgangerszone, die oorspronkelijk op 18 juli zou ingaan. De straten die verkeersvrij worden, zoals de Anspachlaan, een groot deel van de Zuidstraat of de Steenstraat, worden afgezet met nadarhekkens en bloembakken, die op termijn vervangen worden door uitschuifbare palen.

Garagehouders, 65-plussers en mensen met beperkte mobiliteit mogen de zone wel nog in met een voertuig. Leveringen zijn mogelijk tussen 6 en 11 uur 's morgens.

Ook het openbaar vervoer verandert. Grootste nieuwigheden zijn de zogenoemde "lusbus" (lijn 86), die rondom de verkeersvrije zone zal rijden en de hoogstad met de laagstad moet verbinden, en het verplaatsen van een groot aantal (eind)haltes.

Het autoverkeer zal via een "bestemmingslus" naar de gewenste locatie moeten. Omdat voor deze straten, zoals de Arteveldestraat, de Zespenningenstraat en de Bogaardenstraat, maar één autostrook wordt vrijgehouden (behalve voor rode lichten), hoopt het stadsbestuur dat niemand nog de term "miniring" in de mond zal nemen. Het stadsbestuur hoopt dat het transitverkeer volledig naar de kleine ring verhuist.

Buiten enkele onmiddellijke aanpassingen aan de signalisatie zijn de eerste straatwerken gepland voor na de zomervakantie. Tegen einde 2017-begin 2018 moet het uitzicht van de Anspachlaan volledig gewijzigd zijn, inclusief 3.250 m² groene ruimte, tegenover de 200 m² die momenteel de betonnen bloembakken versieren.

Park & ride in de rand

Op termijn wil het Brussels Gewest 10.000 parkeerplaatsen in de rand bouwen. Pendelaars en bezoekers kunnen daar hun auto achterlaten en het openbaar vervoer tot in het stadscentrum nemen. Volgens Pascal Smet moeten die overstapparkings leiden tot minder auto's in de stad, minder vervuiling en minder files.

De parkeerplaatsen komen vlakbij metro- of GEN-stations, zodat de reizigers vlot van de parking naar het centrum kunnen. Onder meer bestaande parkeerzones worden uitgebreid: Stalle, Delta, Hermann-Debroux, COOVI, Kraainem, Roodebeek en Lennik/Erasmus.

Daarnaast wil Smet vijf nieuwe parkeerterreinen: op de Heizel, aan het station Sint-Agatha-Berchem, aan het treinstation Bordet, op de middenberm van de A12 aan Esplanade en in de buurt van het UZ Brussel.

 

Meest gelezen