"Park & Rides rond Antwerpen niet sneller en niet goedkoper"

De Park & Rides (P&R) rond Antwerpen, de parkings waar je je auto kan achterlaten om over te stappen op bus of tram, missen hun doel. Tot die conclusie komen VAB en Test-Aankoop.

Mobiliteitsvereniging VAB en Test-Aankoop hebben de zes belangrijkste Park & Rides getest en komen tot een ontnuchterende conclusie. Voordelen om de parkings te gebruiken, zijn er amper, klinkt het. Zo is wie met de bus naar het stadscentrum rijdt, vaak sneller dan wie zijn wagen op een randparking zet en daar de tram neemt. De tijdswinst schommelde bij de test tussen 4 minuten en een kwartier. 

Ook het argument dat de combinatie van een P&R en een tram goedkoper is, klopt alleen voor wie niet over een gratis parkeerplaats in Antwerpen beschikt. "Maar de aanwezigheid van twee grote gratis parkeerterreinen in het centrum van Antwerpen ondermijnt dit argument", zeggen Test-Aankoop en VAB.

Bovendien zijn er nog een aantal andere nadelen, die het gebruik van de P&R niet meteen stimuleren. Zo is er nergens een bewaakte fietsenstalling, kan je niet bij elke P&R een tramticket kopen en vooral ook: automobilisten hebben vaak al een file moeten trotseren voor ze op de P&R aankomen. 

Hoe moet het dan wel?

Kortom, er zijn een aantal aandachtspunten waar aan gewerkt moet worden vooraleer een P&R zijn nut wel kan bewijzen. Zo worden P&R's het beste aangelegd op een plaats waar mensen nog niet te lang in de file hebben gestaan. Ook wie snel zo'n P&R bereikt, is volgens de twee organisaties vlugger geneigd er gebruik van te maken. "Meer en verspreide P&R’s zijn interessanter dan één grote in een regio", klinkt het.

Uiteraard is het ook aangenaam als het nemen van de tram vlotjes gaat. Een overstap of te lange wachttijden werken immers demotiverend. "En ook een stedelijk parkeerbeleid dat ondersteunend werkt, stimuleert het gebruik van een P&R", denken VAB en Test-Aankoop. Lees: schaf de gratis parkeerplaatsen in het centrum af. 

En dat zal volgens de Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) niet meer zo lang duren. "Er wordt gewerkt om de gratis parkings om te vormen tot betaalparkings. Maar we zijn niét van plan om de auto te bannen uit de stad", beklemtoont hij. 

De stad gaat binnenkort ook samenzitten met de NMBS voor de realisatie van een gewestelijk expresnet rond Antwerpen. Daardoor zouden meer treinen tot in de Antwerpse rand rijden, zodat pendelaars vanuit de rand de tram kunnen nemen tot in het stadscentrum.

Meest gelezen