Gigantische spoorbrug in Mechelen op haar plaats gereden
Het gevaarte werd de afgelopen maanden op een werf ter plaatse geprefabriceerd. Enkele dagen geleden werd de brug met mobiele platformwagens - met tientallen wielen - omhoog getild. Vandaag werd de spoorbrug naar haar definitieve locatie gereden om haar centimeter per centimeter op de steunpunten te laten zakken.
"Om half zeven zaterdagochtend is men met dit technisch huzarenstukje begonnen. Tegen de middag was de volledige inschuifoperatie een feit. Alles is vlot verlopen", zegt Frédéric Petit van Infrabel.
Om de brug te kunnen tillen, moest een zandbed worden aangelegd over de Jubellaan, met daarop stalen bodemplaten. Het wegverkeer ter plekke is voor de werkzaamheden het hele weekend onderbroken.
De brug maakt deel uit van de spoorbypass rond het Mechelse spoorstation, die tegen 2018 wordt aangelegd. De bypass, van 3,2 kilometer lang, omvat in totaal zes bruggen en zal het station van twee extra sporen en perrons voorzien. Daardoor vergroot de treincapaciteit in de omgeving.
Het spoor wordt meteen ook "rechtgetrokken", zodat treinen er in de toekomst tegen 160 km/u over kunnen in plaats van tegen 100 km/uur. Ze vormt volgens Infrabel zo mee het sluitstuk van het Belgische hogesnelheidsnet tussen Nederland en Brussel. De bypass zal ook aansluiten op de lijn Schaarbeek-Mechelen (via de middenberm van de E19) en de Diabolo-spoorverbinding.