Mechelen gaat camera's inzetten voor trajectcontrole

De stad Mechelen zal in de toekomst camera's met automatische nummerplaatherkenning (ANPR) aanpassen zodat ze ook voor trajectcontrole kunnen worden ingezet. Daarnaast zullen ze ook dienen om vrachtwagens te weren uit bepaalde straten. De vernieuwing van het huidige cameranetwerk en de aanpassingen eraan zullen zo'n 1,25 miljoen euro kosten.

Sinds 2010 heeft de stad Mechelen zwaar geïnvesteerd in de uitbouw van een gestructureerd ANPR-netwerk.

Vanaf eind dit jaar zullen die camera's ook worden ingezet om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rond de stad te verbeteren. Niet alleen wordt het aantal camera's vergroot, maar ook worden op bepaalde trajecten slimmere camera's geïnstalleerd zodat ze ook trajectcontrole kunnen doen.

"We gaan in de loop van 2016 en begin 2017 ons cameranetwerk structureel vernieuwen", zegt Dirk Van de Sande, woordvoerder van de politiezone Mechelen-Willebroek. "Een deel van de huidige camera's wordt vervangen door nieuwe, slimmere camera's, enkele 'oudere' camera's krijgen een nieuwe locatie. Door ook trajectcontrole mogelijk te maken met onze ANPR-camera's kunnen we de verkeersveiligheid op bepaalde pijnpunten veel beter aanpakken. Elf trajecten krijgen trajectcontrole. In de plaats van twee uur een agent ter plaatse te laten controleren, doen we dit nu systematisch. Dat zal hopelijk een gedragswijziging met zich meebrengen."

Op zes trajecten dienen de camera's ook als vrachtwagensluis. "De camera's zullen elk voertuig dat geen personenwagen is, detecteren", aldus Van de Sande. "Daarna wordt manueel gekeken welke voertuigen in overtreding zijn en welke niet."

Het voordeel van deze digitale vrachtwagensluizen is dat er geen aanpassingen aan de infrastructuur moeten gebeuren, zoals asverschuivingen die vaak gevaarlijk zijn voor fietsers en voetgangers, maar ook dat in geval van uitzondering de straat nog wel toegankelijk blijft voor vrachtwagens.

Meest gelezen