CO2-uitstoot in Mechelen met 8 procent gedaald
Bij de huishoudens ging vooral de uitstoot door elektriciteits- en stookolieverbruik erop achteruit, allicht door meer eigen productie door middel van zonnepanelen en zonneboilers. Ook bij de tertiaire sector was er een sterke daling in het verbruik van stookolie. De hogere uitstoot door mobiliteit is allicht te wijten aan het hoger aantal gereden kilometers (11 procent in Vlaanderen, voor Mechelen bestaan daar geen specifieke cijfers over), dat vooral terug te vinden is bij het personenvervoer (goed voor 94 procent van alle gereden kilometers).
De stedelijke diensten zitten mooi rond het gemiddelde met 7,9 procent minder CO2-uitstoot, vooral dankzij minder diesel- en benzineverbruik. Tegen 2020 wil de stad de eigen gebouwen 25 procent minder laten uitstoten en de eigen vloot 50 procent minder. Op het vlak van de gebouwen zit de stad op schema, de voertuigen moeten echter nog een pak duurzamer. "De grootste investeringen en vernieuwingen op dat vlak zijn echter van 2013 en later", klinkt het.
"Het is duidelijk dat gezinnen op de kar gesprongen zijn en alle bestaande stimuli aangrijpen om hun energieverbruik te beperken", reageert schepen van Klimaat en Energie Marina De Bie (Groen). "Het is onze ambitie als stad om dit te blijven stimuleren en faciliteren."