Minder lang in file dankzij likje verf en nieuwe wegwijzer
Op het knooppunt Antwerpen-Zuid liepen er vroeger drie rijstroken richting Kennedytunnel en twee richting de Craeybeckxtunnel. Omdat de meeste weggebruikers naar de Craeybeckxtunnel moesten, waren die twee rijstroken steeds overbevolkt.
"Een effectieve oplossing was om de middelste rijstrook van de vijf open te stellen voor het verkeer naar de Kennedytunnel én naar de E19. Zo worden de voertuigen beter ‘verdeeld’ over alle rijstroken en ontstaat veel minder snel file op één of meerdere rijstroken", zegt verkeersanker Hajo Beeckman.
Door de pijlen boven het wegdek naar boven te draaien kon grafisch aan de weggebruiker duidelijk gemaakt worden dat je op de middelste rijstrook nog twee richtingen uit kan.
Een simpele oplossing, maar met veel vertraging doorgevoerd
De maatregel, waar destijds wat mee gespot werd, blijkt effectief te werken. "Dit bewijst dat soms een eenvoudige maatregel kan volstaan om de filedruk te verminderen", zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum.
Een simpele maar effectieve oplossing dus. Touring bracht het idee al aan in een rapport zes jaar geleden, maar het duurde tot 2012 voor de Vlaamse overheid de mogelijke effecten op files onderzocht. De belijningsmaatregel in Antwerpen Zuid werd uiteindelijk in 2014 uitgevoerd.
Het Vlaams Verkeerscentrum wil het succesrecept uitbreiden. "We lijsten momenteel alle verzadigde punten op de Vlaamse snelwegen op. En daarbij zullen we bekijken of het herschilderen van de wegmarkeringen kan volstaan om het verkeer terug wat vlotter te trekken."
Foto onder: aanpassing van de wegmarkering (links: situatie voor maart 2014, rechts: huidige situatie)