Dertig goederentreinen per dag via Liefkenshoekspoortunnel

Door de nieuwe Liefkenshoekspoorverbinding, die sinds acht maanden in gebruik is, rijden momenteel gemiddeld 30 goederentreinen per dag. Het gebruik van de nieuwe spoortunnel neemt gestaag toe, maar zit door de crisis in het spoorgoederentransport nog lang niet aan de maximumcapaciteit, zegt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
Jonas Roosens

De nieuwe spoorverbinding van 16,2 km verbindt de Waaslandhaven rechtstreeks met het Antwerpse havengebied op de rechteroever en het rangeerstation Antwerpen-Noord, het op Ć©Ć©n na grootste rangeerstation in Europa. Tot voor de ingebruikname, in december vorig jaar, moesten alle goederentreinen door de verzadigde Kennedyspoortunnel, een traject dat 40 minuten langer duurt.

Sinds december verschuift die trafiek stapsgewijs van de Kennedy- naar de Liefkenshoekspoortunnel, tot nu dus goed voor een dertigtal treinen per dag. Infrabel verwacht een verdere toename. Bovendien moeten treinen met gevaarlijke goederen vanaf december 2015 verplicht langs de nieuwe spoorverbinding.

Maar de maximumcapaciteit van de Liefkenshoekspoortunnel is nog lang niet bereikt. Op lange termijn mikt Infrabel op 100 treinen per dag. Het goederentransport via het spoor verkeert echter al jarenlang in crisis. Sinds 2008 neemt het aantal goederentreinen jaar na jaar af."Er is nog veel groeimarge, maar dit is dan ook een project op langere termijn", zegt Infrabel-woordvoerder FrƩdƩric Petit.

Het Antwerpse Havenbedrijf en Infrabel willen tegen 2030 het aandeel van de containertrafiek per spoor verhogen van 8 procent nu naar 15 procent.

Meest gelezen