"15.000 Antwerpenaren moeten volgend jaar auto aan de kant zetten"

Zo'n 15.000 Antwerpenaren zullen volgend jaar hun auto aan de kant moeten zetten omdat hij te oud en dus te vervuilend is. Dat zegt mobiliteitsorganisatie VAB op basis van cijfers van de Dienst Inverkeersstelling. De stad Antwerpen nuanceert de cijfers.

De stad Antwerpen voert vanaf de zomer van 2016 een lage-emissiezone in.Ā Dat betekent dat oude en vervuilde wagens niet langer mogen rondrijden in de Antwerpse Singel, 't Eilandje en Linkeroever. Het gaat dan om dieselwagens ouder dan 10 jaar, die zonder roetfilter zitten, en benzinewagens ouder dan 22 jaar.

Volgens mobiliteitsorganisatie VABĀ gaat het om 15.000 mensen die zich een nieuwe auto moeten aanschaffen. "Klopt niet", zegt Antwerps schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) inĀ "De ochtend". "In de bewuste zone zijn ongeveer 75.000 wagens ingeschreven. Zo'n 55.000 wagens voldoen aan de normen, 9.000 anderen kunnen dat indien ze een nieuwe roetfilter plaatsen, waarvan de kostprijs terugbetaald wordt.Ā Uiteindelijk zijn er nog 9.000 andere auto's die niet voldoen aan de normen."

Vrees voor sociale impact

De maatregel roept hier en daar wat weerstand op. Zo vreest VAB voor de sociale impact van de maatregel, die vooral minder gegoeden en ouderen zal treffen. Zeker 75-plussers zullen het slachtoffer worden van de invoering van de emissiezone, want zij rijden nog het vaakst met oude auto's.

"Het is net voor die mensen die we de maatregel invoeren", zegt Ait Daoud. "We willen de Antwerpse luchtkwaliteit verbeteren. We verwachten tegen 2020 een daling van fijn stof met 41 procent. We zijn ervan overtuigd dat de ingreep positieve maatregelen zal hebben voor de stad en de inwoners."

Ring

Volgens VAB zal het effect echter minder groot zijn dan gehoopt.Ā Meer dan de helft van de vervuiling in het stadscentrum komt immers van het verkeer op de ring en de aansluitende autosnelwegen. "Er worden twee dingen met elkaar vergeleken die niet vergeleken kunnen worden", zegt de schepen. "Het is niet omdat wij het centrum aanpakken, dat we niet op andere pistes gaan werken."

Mobiliteitsclub VAB pleit voor sociaal corrigerende maatregelen of vrijstelling voor bepaalde groepen. In Utrecht in Nederland krijgt elke inwoner die zijn auto vervangt bijvoorbeeld een subsidie tot 2.750 euro.

Meest gelezen