"Atypisch Antwerpen" moet "'t Stad" een beter extern imago bezorgen

De stad Antwerpen wil haar imago in binnen- en buitenland verbeteren met een nieuwe imagocampagne. "Atypisch Antwerpen" wordt de nieuwe reclameslogan van "'t Stad" en is volgens burgemeester Bart De Wever (N-VA) geen vervanger van de stadsmarketing van zijn voorganger, maar wel een aanvulling daarop.

"Studies tonen aan dat Antwerpen vaak niet zo bekend is, maar ook dat wie er op bezoek is geweest erg onder de indruk was", legt De Wever uit. "De stralende "A" heeft als verdienste dat ze de Antwerpenaar een stuk fierheid heeft teruggegeven, nu is het tijd om daarmee naar buiten te treden."

De stad Antwerpen wil zichzelf dus meer promoten en doet dat met een nieuwe baseline, "Atypisch Antwerpen". Die slogan wordt in de campagnebeelden gelinkt aan de eigenzinnigheid die heel wat Antwerpse troeven typeert, zoals duidelijk gemaakt wordt in slogans als "Een zeehaven 80 kilometer landinwaarts" en "Een studentenstad die ook bruist in het weekend".

Daarnaast komen er ook een hele reeks affiches. De meest opvallende is ongetwijfeld die met een foto van het Centraal Station, met daarop de tekst dat het station meer prijzen wint voor zijn schoonheid dan voor zijn stiptheid.

"De stad heeft gevraagd om een campagne te maken die effect heeft", zegt Karel Vinck van reclamebureau Duval Guillaume aan Radio 2 Antwerpen. "Daarom is het belangrijk dat mensen de campagne zien, dat het een campagne is waar mensen een mening over hebben. De stad was dus meteen gevonden voor deze campagne."

Het bekende logo van de stad Antwerpen -de stralende "A"- blijft wel behouden en staat ook op de affiches.

Meest gelezen