Over te nemen: historische Congoboot, voor 1 euro

De laatste Congoboot, de Charlesville, zou dan toch gered kunnen worden. De Charlesville is het laatste overblijvende schip dat jaren geleden instond voor de bootverbinding tussen Antwerpen en Congo, maar dreigt gesloopt te worden. Overnemers kunnen het schip nu kopen voor 1 symbolische euro, maar er hangen nog andere prijskaartjes aan.

Tijdens de vorige eeuw, tot eind jaren '60, bestond er een verbinding over zee tussen Antwerpen en Matadi en Congo. De allerlaatste Congoboot bestaat nog altijd, maar zijn lot blijft onzeker.

Het schip deed de voorbije jaren dienst als jeugdherberg in Rostock, maar raakte steeds meer en verval toen de geldkraan werd dichtgedraaid. De Charlesville dreigt nu op de schroothoop te eindigen in Litouwen, ondanks het feit dat hij op de Duitse erfgoedlijst staat.

Watererfgoed Vlaanderen ijvert al lang voor de redding van de Charlesville. Voorzitter Eric Van Hooydonk meldde vanmorgen op een persconferentie dat de hoop om het schip alsnog te redden een grote boost heeft gekregen.

Het schip kan worden aangekocht voor een symbolische euro, maar het prijskaartje ligt elders, bij de sleepkosten en het gebruiksklaar maken en onderhouden van het schip. Jaarlijks zou het om 1 miljoen euro gaan. Watererfgoed Vlaanderen rekent daarvoor op de steun van Vlaanderen, dat tot 80 procent van de kosten zou kunnen dragen. Intussen wordt er koortsachtig gezocht naar de overige 20 procent. Maar de Vlaamse overheid vreest dat het project te duur zal uitvallen.

De tijd dringt, want Rostock heeft laten weten dat het volgende week, tegen 23 januari, een duidelijk engagement wil uit Antwerpen. Intussen heeft Van Hooydonk de garantie gekregen dat het schip voor die tijd niet zal worden verkocht of gesloopt.

Van Hooydonk noemt de laatste Congoboot "een echt internationaal topstuk, dat zou passen in het versterken van de band tussen de stad Antwerpen en haar haven." "Daar is het door het MAS en het toekomstige Red Star Line-museum verandering in gekomen, maar het varend erfgoed moet nog een inhaalbeweging maken", aldus nog Van Hooydonk.

Meest gelezen