Weyts trekt 350.000 euro uit voor mobiele trajectcontroles Auteur: Joris Truyts

za 25/03/2017 - 11:53 Update: za 25/03/2017 - 12:10 Joris Truyts Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gaat voor een bedrag van 350.000 euro mobiele trajectcontroles bestellen. Na een marktbevraging hebben zeven bedrijven zich gemeld om het systeem te ontwikkelen en aan te leveren. Dat schrijft Het Nieuwsblad en het nieuws is bevestigd aan onze redactie. Wanneer de mobiele trajectcontroles klaar moeten zijn voor gebruik, is nog niet duidelijk.

Weyts lanceerde twee jaar geleden het idee om naast de vaste trajectcontroles, die intussen volop uitgebreid worden, ook mobiele trajectcontroles in te zetten. Die zouden bijvoorbeeld bij wegenwerken -waar tijdelijk trager gereden moet worden- effectief kunnen zijn. Ook op drukke gewestwegen waar vaak zware ongevallen gebeuren, zouden ze ingezet kunnen worden.

Belga

Trajectcontroles meten de snelheid van automobilisten over een bepaald traject. Wie dat te snel aflegt, krijgt een boete. Nu trekken autobestuurders vaak weer op nadat ze de flitspaal voorbij zijn, dat heeft bij trajectcontrole geen zin.

Twee jaar later krijgt het plan voor mobiele trajectcontroles stilaan vorm. Na een marktbevraging hebben zeven bedrijven zich aangemeld om het systeem te ontwikkelen en aan te leveren. Weyts trekt daarvoor 350.000 euro uit. Hoeveel trajectcontroles hij daarvoor krijgt, zal afhangen van de offertes van de bedrijven. Wanneer we de toestellen daadwerkelijk naast de weg mogen verwachten, is niet duidelijk. Maar de ontwikkeling zal in elk geval nog heel wat tijd vragen.

"Trajectcontrole wordt als eerlijker ervaren"

Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer kan het systeem de veiligheid verhogen bij wegenwerken. "We hebben de ervaring dat er zich vaak ongevallen voordoen ter hoogte van werven en we willen daar inzetten op de veiligheid van de weggebruikers én diegenen die er op dat moment aan het werk zijn", zegt Erika Decorte.

"Eerder dan een controle op één punt kunnen we met de trajectcontrole de snelheid over een iets langer traject meten, wat door de weggebruiker als eerlijker wordt ervaren en wat ook zal zorgen voor een meer homogene verkeersstroom en dus meer veiligheid."