SP.A wil spoor weer samensmelten tot één bedrijf

Om de NMBS efficiënter te maken moet het spoorbedrijf weer fusioneren met spoorwegbeheerder Infrabel. Verder moet het hoge kader afgeslankt worden en verdient het personeel meer waardering. Dat laten SP.A'ers Meryame Kitir en Kamerlid David Geerts weten in hun spoorplan met "suggesties" voor de nieuwe baas van de NMBS.

De trein moet de motor worden van een vlotte mobiliteit. "Een groeiscenario voor de spoorwegen is nodig en mogelijk", zegt Kitir. "De regering heeft al twee jaar alle touwtjes in handen. Maar behalve besparingen opleggen, gebeurt er niets", menen de Kamerfractieleider en het Kamerlid.

"Met ons plan willen we de treinreiziger vooruit helpen en de nieuwe spoorbaas een paar frisse ideeën bieden om het spoor opnieuw aantrekkelijk te maken". Ze wijzen erop dat de regering-Michel NMBS en Infrabel met een onhaalbaar besparingspakket hebben opgezadeld: tegen 2019 moet 3 miljard bespaard worden op het spoor.

"Gegarandeerde dienstverlening onhaalbaar"

 Naast de bestaande capaciteit op bepaalde lijnen te optimaliseren, wil de SP.A snoeien in het hoger kader. De NMBS telt vandaag 435 hoge kaderleden, die meer dan 150.000 euro per jaar verdienen. 53 van hen verdienen zelfs meer dan een minister. Verder moeten NMBS en Infrabel opnieuw samengesmolten worden tot één spoorbedrijf.

Wat het personeel betreft, zijn onaangekondigde stakingen voor de SP.A "not done". Maar ook de gegarandeerde dienstverlening is volgens de partij onhaalbaar. "We zouden beter het debat starten over alternatieve stakingsacties zoals de "kniptangactie'", zegt Geerts.

Meer treinen, weg met eerste klasse

Om het spoor aantrekkelijker te maken wil de SP.A vooral inzetten op frequentere treinen, die ook vroeger en later rijden. Bijzondere aandacht gaat naar het aanbod op zaterdag: dat is de tweede drukste dag van de week, maar het aanbod is daar niet op afgestemd.

Volgens Kitir en Geerts willen reizigers meer zitplaatsen. Daarom zouden de eerste klasse-rijtuigen moeten verdwijnen, ten voordele van stiltewagons waar mensen rustig kunnen werken of lezen. Een nieuwe app zou ook moeten aangeven waar er nog vrije plaatsen zijn op de trein.

Eén tarief, één dienstregeling

De trein moet financieel aantrekkelijk gemaakt te worden, door een nieuw  mobiliteitsbudget en een systeem van "trainmiles" naar analogie met de airmiles voor frequente vliegers of de spaarkaart in de supermarkt. "Hoe vaker je de trein neemt, hoe meer voordelen je bij het  krijgt", aldus Geerts. Van duurdere tickets tijdens de spits wil hij niet weten.

Tenslotte pleit de SP.A ook voor één tarief voor trein, bus, tram of metro via een slimme MOBIB-kaart en één dienstregeling voor het volledige openbaar vervoersnet (trein, tram, bus, metro). Geerts wil ook af van de 5 euro voor de fiets op de trein en vraagt extra ruimte voor (plooi)fietsen.

Meest gelezen