Geen alcohol gedurende eerste drie jaar na behalen rijbewijs

Jongeren die nog maar pas hun rijbewijs hebben, zullen geen druppel alcohol meer mogen drinken. Voor die jongeren komt er een nultolerantie tijdens de eerste 3 jaar na het behalen van hun rijbewijs. Dat staat in de beleidsverklaring van de nieuwe minister van Mobiliteit Francois Bellot (MR). De Vlaamse coalitiepartners N-VA, CD&V en Open VLD zijn tegen de maatregel.
BELGA/ MAETERLINCK

Bellot is de opvolger van Jacqueline Galant, die half april ontslag genomen heeft, en hij heeft nu zijn beleidsverklaring bekendgemaakt.

"Studies wijzen uit dat het gebruik, zelfs van slechts een beetje alcohol, gevaarlijker is wanneer dat gepaard gaat met onervarenheid achter het stuur", zegt Bellot. "Daarom zal ik voor alle nieuwe bestuurders, een nultolerantie inzake alcohol invoeren gedurende de eerste 3 jaar na het behalen van het rijbewijs."

Een dergelijke maatregel was al aangekondigd door zijn voorgangster Galant, eind vorig jaar op de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid.

Bellot heeft overigens twijfels bij het invoeren van een rijbewijs met strafpunten, omdat hij vreest dat er daardoor meer zal gereden worden zonder rijbewijs. De meeste Vlaamse partijen zijn voorstander van een dergelijk rijbewijs.

"Waarom jonge chauffeurs viseren?"

Coalitiepartner N-VA ziet de maatregel niet zitten. N-VA-Kamerlid Daphné Dumery vraagt zich af waarom de minister de jonge chauffeurs extra viseert.

"Uit studies blijkt immers dat net de generatie van 40 tot 55 jarigen het vaakst onder invloed rijdt", zegt zij. "Daarenboven bestaan er al strengere maatregelen voor jongeren. Voor wie binnen de twee jaar na het behalen van het rijbewijs een inbreuk pleegt waarbij alcoholgebruik wordt vastgesteld, moet de rechter "het verval van het recht tot sturen uitspreken". Bovendien zal de rechter het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het opnieuw slagen voor het theoretisch of praktisch rijexamen. Ten slotte zien we als we naar onze Europese buurlanden kijken dat nultolerantie helemaal niet leidt tot minder verkeersslachtoffers en ongevallen".

Ook voor Jong N-VA kan dit niet door de beugel. "Jongeren worden al geviseerd als risicogroep voor hun verzekering" zegt jongerenvoorzitter Tomas Roggeman. "Dat is al een aanzienlijke financiële druk. Het zou verkeerd zijn om nu ook nog parallelle verkeersregels te gaan invoeren. Jong of oud: niemand mag drinken achter het stuur. Dit soort discriminatie hoeven wij als jongeren niet te pikken".

"Verkeerd signaal"

Ook Jef Van den Bergh, de CD&V-mobiliteitsspecialist, is erg kritisch voor de voorgesteld maartegel. 

Volgens Van den Bergh is het een verkeerd signaal om verschillende redenen: zo scoren jongeren net het beste bij alcoholcontroles in het verkeer, en zijn het de bestuurders tussen 40 en 55 die het slechts scoren, dus is het fout om net de jongeren te viseren. Ook geeft de maatregel het signaal dat bestuurders eens ze drie jaar hun rijbewijs hebben, wel mogen drinken, en geeft hij het signaal dat ervaren bestuurders wel wat op kunnen achter het stuur.

Bovendien worden de controles ook moeilijker: men moet dan immers nakijken hoe lang een bestuurder zijn rijbewijs al heeft.

Voor Van den Bergh is de maatregel niet volledig taboe, er kan over gepraat worden, maar uit onderzoeken blijkt wel dat alcohol pas effecten heeft op het rijgedrag vanaf 0,5 promille.

Overigens is Van den Bergh dan weer wel gewonnen voor een rijbewijs met punten, wat Bellot liever niet wil.Voor Van den Bergh moeten er dringende doortastende maatregelen genomen worden, en kan het rijbewijs met punten daar een belangrijke rol in spelen.

"Objectieve gegevens"

Open VLD is evenmin voorstander van een nultolerantie voor onervaren bestuurders. Federaal Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu zei dat ze ook wil dat we het aantal verkeersdoden halveren, maar dat ze op dit moment niet overtuigd is. "Ik wil eerst cijfers, ik wil eerst objectieve gegevens", zo zei ze.

Meest gelezen