4 miljoen euro om imago België weer op te krikken
"Ik denk dat het beeld dat men van België heeft een beetje verstoord is om het voorzichtig uit te drukken", zegt vice-premier en minister van Werk en Economie Kris Peeters (CD&V). "Ik denk dat het belangrijk is eerst het binnenland te overtuigen, duidelijk maken waar we mee bezig zijn. Als dat goed zit, dan kunnen we ook het buitenland overtuigen."
Alle regeringen zijn zich bewust van de noodzaak om het imago van ons land weer op te krikken. De gezamenlijke campagne moet er snel komen, maar een precieze timing is er niet. Het hele offensief zal minstens twee jaar lopen. Er worden ook externe campagnebureaus ingeschakeld.
Vlaanderen voert intussen al twee acties om het toerisme weer aan te zwengelen. "Share our smile" richt zich in eerste instantie op het internationale treinverkeer naar ons land. Deze zomer, wanneer de luchthaven opnieuw op volle kracht werkt, zal ook op het vliegverkeer worden gefocust. Vorige week werd EventFlanders opgericht, een bureau dat internationale evenementen naar onze regio moet halen.
"Alle baten helpen, maar onze trein is al vertrokken", zegt Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) daarover. "Wij hebben vorige week al een beslissing genomen om gezamenlijk (toerisme, cultuur, economie) een zeer sterke, gerichte, inhoudelijke campagne op te zetten."