"Diesels krijgen respijt, EU-burgers zwarte rook"

De coalitie rond "dieselgate" zegt ontgoocheld en verbijsterd te zijn over de soepeler normen die het Europees parlement in Straatsburg heeft goedgekeurd voor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) door diesels. Het parlement heeft het voorstel van de Europese Commissie over nieuwe uitstoot-tests voor dieselwagens goedgekeurd maar in ruil wordt de toegestane limiet voor de uitstoot van NOx verhoogd tot 110 procent boven de huidige norm.

De Europese Commissie had een voorstel gedaan voor meer realistische tests voor de uitstoot van diesels, op de weg in plaats van in het labo. De huidige tests blijken immers weinig betrouwbaar. In ruil stelde de commissie voor dat dieselwagens de komende jaren aanzienlijk meer zouden mogen uitstoten dan nu. De Europese lidstaten gingen nog verder en beslisten dat dieselwagens dubbel zoveel mogen uitstoten als nu, en het Europees Parlement heeft dat nu goedgekeurd. 

De coalitie van consumenten-, milieu-, gezondheids- en mobiliteitsorganisaties die zich gevormd heeft rond “dieselgate”, vindt dit ronduit onverantwoord. Test-Aankoop, Bond Beter Leefmilieu (BBL), Inter-Environnement Wallonie (IEW), Kom op tegen Kanker en Netwerk Duurzame Mobiliteit zeggen dat gekozen wordt om de automobielsector nog eens respijt te geven, hoewel de technologische kennis aanwezig is om de normen, die al sinds 2007 via democratische weg vastliggen, te halen."Dieselwagens krijgen respijt, Europese burgers zwarte rook", zo klinkt het.

"72.000 voortijdige overlijdens"

Test-Aankoop zegt dat de consumenten recht hebben op een "moedig Europees antwoord en geen halfbakken beslissing die de auto-industrie uit de wind zet", op een ogenblik dat de emissieschandalen ons om de oren vliegen. De consumentenorganisatie wijst erop dat volgens cijfers van het Europees Milieuagenstchap stikstofoxiden verantwoordelijk zijn voor 72.000 vroegtijdige overlijdens in Europa per jaar, en dat de Wereldgezondheidsorganisatie WHO voor luchtvervuiling een “noodtoestand voor de volksgezondheid” uitgeroepen heeft.

De Bond Beter Leefmilieu zegt dat de Europese autoproducenten, en politici die zich voor hun kar laten spannen, nogmaals in eigen voet geschoten hebben. "De producenten missen de kans om met een betrouwbare test en toereikende normen het vertrouwen van de consument terug te winnen na de schande van dieselgate en vandaag geven ze de boodschap: dieselwagens stoten te veel giftige stikstofoxiden uit, dus koop ze niet!”, zegt de BBL.

Kom op Tegen Kanker zegt dat het Europees Parlement voorrang heeft gegeven aan de belangen van de auto-industrie boven die van het milieu en de volksgezondheid. KoTK wijst erop dat de gevolgen voor de gezondheid nochtans niet min zijn. "Stikstofoxiden verhogen het risico op hart- en ademhalingsproblemen, chronische bronchitis en astma. NOx zijn ook een bron van fijn stof, dat door de WHO geclassificeerd is als kankerverwekkend. Hoe meer de mens wordt blootgesteld aan fijn stof, hoe meer risico hij loopt om longkanker te ontwikkelen. Een Vlaming leeft gemiddeld 13 maanden minder lang door chronische blootstelling aan fijn stof.”

Limiet mag overschreden worden

Na dieselgate kwamen de Europese lidstaten en de Commissie vorig jaar overeen om de dieseluitstoot onder realistische rij-omstandigheden te gaan testen. Het schandaal rond Volkswagen had aangetoond dat het meten van de uitstoot in laboratoria weinig betrouwbare resultaten opleverde.

In januari kwam de Commissie met een voorstel voor uitstoot-tests voor dieselauto's op de weg, een meer realistische test dus. In ruil zouden diesels wel 110 procent meer schadelijke stikstofoxides mogen uitstoten dan de nu toegestane limiet. Toen gaven de groenen al aan dat dit voor hen echt niet kon. Uiteindelijk heeft het parlement het voorstel van de Commissie toch goedgekeurd en een motie om een veto uit te spreken tegen het voorstel verworpen. Dat gebeurde met een nipte meerderheid: 317 parlementsleden stemden voor het veto, 323 tegen, en 61 parlementsleden onthielden zich.

Het akkoord dat nu groen licht heeft gekregen, treedt in werking vanaf september 2017. De zogenoemde Euro 6-normen die al in 2007 goedgekeurd werden, legden een norm vast voor stikstofoxiden van 80 milligram per kilometer vanaf 2014. Het nieuwe akkoord houdt in dat voor nieuwe modellen die vanaf september 2017 verkocht worden, de norm 168 mg/km is, een overschrijding van 110 procent, en dat tegen januari 2020 de norm nog met 50 procent mag overschreden worden en er dus 120 mg/km mag uitgestoten worden.

"Pragmatische weg" versus "overwinning autolobby"

Europees Parlementslid Ivo Belet (CD&V) geeft toe dat de nieuwe regeling "niet ideaal" is en "ambitieuzer kon". Volgens hem is gekozen voor de pragmatische weg. "Wat belangrijk is, is dat de feitelijke uitstoot van stikstofoxide van dieselauto's vanaf 2017 fundamenteel naar omlaag gaat en de jaren nadien verder ingrijpend wordt teruggedrongen."

De groene fractie vindt dat het parlement zijn "verantwoordelijkheid om de gezondheid van de Europese burgers te beschermen uit de weg gaat". "De stemming van vandaag kan toegevoegd worden aan de lange lijst met overwinningen van de Brusselse autolobby en is een nieuwe vlek op het blazoen van het Europees Parlement." Bart Staes van Groen heeft het over "het de facto legaliseren van fraude". 

"Autoconstructeurs halen opgelucht adem ten koste van bevolking", twittert Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt (SP.A) haar frustratie weg.

Marc Demesmaeker (N-VA) heeft het over een gemiste kans. "Europa is bezweken voor de grote autolanden. Een beter akkoord is nodig en is ook technisch haalbaar. Niet de auto-industrie, maar de bevolking zal naar adem happen als het huidige voorstel niet verbeterd wordt."

De Open VLD-fractie in het Europees Parlement heeft vandaag tegen het voorstel gestemd. "De autofabrikanten hebben 7 jaar de tijd gehad om zich aan te passen", zegt Europees Parlementslid  Philippe De Backer. "Het wordt tijd dat de normen worden nageleefd en dat de uitstoot die getest wordt overeenkomt met de realiteit." De Backer wijst er ook op dat slechte luchtkwaliteit elk jaar meer slachtoffers eist dat verkeersongevallen.

 

Meest gelezen