"Besparingen bij NMBS zullen files zeker niet oplossen"

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) vindt de besparingen op het openbaar vervoer buiten Brussel geen goed signaal voor de aanpak van de files. Dat stelt hij in een reactie op de filebarometer van Touring Mobilis, waaruit blijkt dat de structurele files in 2015 pieken.

"Meer wegen aanleggen is niet de oplossing. Nieuwe wegen zuigen alleen maar extra wagens aan", zegt de SP.A-minister. "Als een derde van de 250.000 pendelaars die dagelijks Brussel in- en uitrijden zijn of haar wagen zou delen met andere pendelaars, zouden we al een heel pak minder autoverkeer hebben. We hebben vandaag de technologie voor handen om mensen samen te brengen. Er moet een stimulerend beleid tussen de drie gewesten uitgewerkt worden. We hebben een "Tinder" voor carpooling nodig", pleit Pascal Smet.

Daarnaast moeten volgens hem ook de mensen uit hun wagen richting openbaar vervoer gedreven worden. "In Brussel blijven we continu investeren in het openbaar vervoer zodat de kwaliteit en de capaciteit van het aanbod verhoogt. De besparingen die de federale regering ingevoerd heeft bij de NMBS zullen de files zeker niet oplossen."

In het verlengde daarvan vraagt minister Smet om de uitbouw van het S-netwerk in Brussel te versnellen. "Ik ben tevreden dat het metropolitaan spoornetwerk in Brussel van start is gegaan. Nu moet het vooruit gaan. Om een volwaardig alternatief te bieden voor de auto, zouden er minstens vier treinen per uur moeten zijn in de dertig belangrijkste Brusselse stations." De Brusselse minister onderstreept het belang van duurzame investeringen in het openbaar vervoer.

Tenslotte pleit Pascal Smet voor een mobiliteitsvriendelijk alternatief voor de bedrijfswagens.

"Reactie ongepast"

Mobiliteitsorganisatie Touring vindt de reactie van Brussels minister Smet ongepast. "Iedereen die naar of door het Brussels gewest rijdt, kan aan den lijve het jarenlange wanbeleid in mobiliteit ondervinden. Bovendien wil deze minister niet eerst investeren in alternatieven, maar wel de pendelaar eerst het mes op de keel zetten door absurde infrastructuur en het knippen van wegen", zegt woordvoerder Danny Smagghe. Hij wijst er ook op dat de Brusselse Regering de uitbreiding van de metro om budgettaire redenen geschrapt heet.

Touring vindt het aberrant dat Brussel de schuld op de andere overheden steekt, terwijl ze er zelf al decennialang niet in slaagt op het probleem op een aanvaardbare manier op te lossen, luidt het nog.

Meest gelezen