Crevits heeft nota klaar voor lerarenloopbaanpact

Leraren moeten zich meer kunnen toespitsen op hun kerntaak en ze moeten ook meer afwisseling in hun loopbaan krijgen. Verder moeten beginnende leerkrachten voldoende begeleiding krijgen alsook perspectief op een stabiele job in het onderwijs. Dat zijn enkele krijtlijnen waarmee Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) eind deze maand het overleg over het lerarenloopbaanpact wil starten.

Ook voormalig onderwijsminister Pascal Smet (SP.A) droomde van een pact tussen overheid, vakbonden en onderwijsverstrekkers over de lerarenloopbaan. Maar Smet beet er zijn tanden op stuk. Huidig onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) nam de ambitie over. Doel blijft een pact te sluiten dat het beroep van leraar aantrekkelijker maakt en dat ervoor zorgt dat mensen ook in het onderwijs actief blijven.

Minister Crevits heeft nu een nota klaar die de basis moet vormen voor verdere gesprekken met de onderwijssector. In die nota staat onder meer dat scholen en leraars opnieuw meer "vertrouwen" moeten krijgen. De overheid moet zich "terughoudender" opstellen en leraars meer vertrouwen en ruimte geven voor hun kerntaak: kennis en vaardigheden overbrengen.

Verder moet er voldoende "afwisseling en differentiatie" zijn voor leraren. "Voldoende afwisseling is een belangrijke factor van intrinsieke motivatie", luidt het.

Het onderwijs sukkelt al langer met een grote uitstroom van beginnende leerkrachten. Jobonzekerheid speelt daarbij een belangrijke rol. "In een ideale situatie kan een beginnende leraar starten in een voltijds aanstelling met voldoende werkzekerheid, in een stabiele werkomgeving. Dit nu uitvoeren voor elke beginnende leraar, is onbetaalbaar", staat in de nota. Om er toch voor te zorgen dat beginnende leerkrachten niet ontgoocheld de uitgang kiezen, is coaching en begeleiding cruciaal. Die begeleiding mondt ook best uit in een perspectief op "stabiele tewerkstelling".

Ook de verlofstelsels in het onderwijs worden onder de loep gelegd. Het onderwijs telt tal van stelsels. Dat biedt enerzijds kansen, bijvoorbeeld voor een vlottere combinatie tussen werk en gezin, maar er is ook een "keerzijde". De jobs die er door die verlofstelsels ontstaan zijn bijvoorbeeld vaak "ad interim" en leiden tot nog meer onzekerheid, met name bij beginnende leerkrachten. Minister Crevits wil de verlofstelsels hervormen om "meer transparantie" te krijgen en toch in te spelen op de "reële noden van de personeelsleden".

Meest gelezen