Weyts wil Vlaams verkeersveiligheidsfonds met budget uit boetes

Vlaanderen krijgt binnenkort een eigen verkeersveiligheidsfonds. Dat heeft Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) gezegd. Het budget van dat fonds komt bovendien uit verkeersboetes. Wie zondigt tegen de verkeersregels, draagt zo rechtstreeks bij aan initiatieven om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Weyts wil via het gloednieuwe fonds structureel investeren in meer verkeersveiligheid. Het budget daarvoor komt uit bepaalde verkeersboetes, die Vlaanderen nu zelf mag innen.

Als gevolg van de zesde staatshervorming is Vlaanderen immers gedeeltelijk bevoegd voor de verkeersveiligheid en de handhaving ervan. Als bestuurders bijvoorbeeld snelheidsovertredingen begaan (uitgezonderd de snelwegen) of zondigen tegen de regels voor het vervoer van gevaarlijke goederen of de technische keuring, dan vloeien de boetes daarvoor nu naar de Vlaamse kassa.

Door die boetes door te storten naar een nieuw fonds zouden overtreders rechtstreeks bijdragen aan meer verkeersveiligheid. "Elke extra euro verkeersboete, is een euro extra voor meer verkeersveiligheid", klinkt het. Weyts wil op die manier onder meer investeren in nieuwe trajectcontroles of maatregelen om de rijopleidingen te verbeteren.

Federaal fonds blijft

Momenteel bestaat er al een boetefonds op federaal niveau. Dat zal blijven bestaan, los van het nieuwe Vlaamse initiatief. Het federaal verkeersveiligheidsfonds wordt gespekt door de boetes die de federale politie int. Dat geld wordt grotendeels doorgestort naar de lokale politiezones, die dat bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor de aankoop van flitstoestellen.

Verkeersveiligheidsplan

Weyts wil de komende jaren het aantal verkeersdoden op Vlaamse wegen opnieuw doen dalen. Na een gestage daling de afgelopen jaren nam het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer in 2014 opnieuw toe tot 400. Vlaanderen doet het daarmee opmerkelijk slechter dan de buurlanden, geeft Weyts toe.

Om die trend opnieuw te keren, broedt de minister op een "ingrijpend" Vlaams Verkeersveiligheidsplan. Daarin komen maatregelen op het vlak van onder andere rijopleiding, sensibilisering en veiligere infrastructuur, maar ook handhaving, met investeringen in meer trajectcontrole.

Touring: "Goede zaak"

Touring vindt het een "goede zaak" dat de meeropbrengsten van de verkeersboetes in Vlaanderen binnenkort naar een Vlaams Verkeersveiligheidsfonds zullen vloeien. "Wij pleiten daar al lang voor", zegt woordvoerder Danny Smagghe aan persagentschap Belga, al mag het voor de mobiliteitsclub best nog meer zijn. "Wij zouden graag hebben dat de volledige opbrengst van de verkeersboetes, 400 tot 500 miljoen euro per jaar, naar verkeersveiligheid gaat."

Meest gelezen