SP.A: "Maak van De lijn hefboom tegen files"

"Stop met de besparingen bij De Lijn en maak van de vervoersmaatschappij een hefboom tegen de files." Dat is de boodschap van SP.A voor de Vlaamse regering. In hun toekomstvisie willen de socialisten het netwerk van De Lijn hertekenen, met de nadruk op snelle verbindingen.

Vlaanderen is filegevoelig en de files worden niet korter. Door te besparen op het openbaar vervoer en te snoeien in het aanbod van De Lijn, maakt de Vlaamse regering volgens SP.A de verkeerde keuze. De socialisten geloven ook niet in de voorstellen van andere partijen om verregaand te liberaliseren of om bijvoorbeeld Uber-taxi's in te zetten om een deel van het aanbod van De Lijn te vervangen.

Vlaams fractieleider John Crombez (foto) en parlementslid Joris Vandenbroucke zien wel een oplossing in het uitbouwen van De Lijn om op die manier iedereen een volwaardig alternatief te bieden voor de wagen.

Jasper Jacobs

"Meerderheid heeft geen visie"

De komende periode zal er in het Vlaams Parlement druk gediscussieerd worden over het openbaar vervoer en de rol van De Lijn. SP.A legt alvast haar suggesties op tafel. "Want we hebben de meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open VLD nog niet kunnen betrappen op een eigen visie", aldus Vandenbroucke (foto). Voor de socialisten blijft de rol van De Lijn cruciaal. De maatschappij werkt performant en bezit expertise die men niet overboord mag gooien, klinkt het.

Jasper Jacobs

Drieledig netwerk

De SP.A wil het bestaande netwerk grondig omgooien. Gedaan met het huidige "spaghettinetwerk" waarbij bussen grote kronkels moeten maken om iedereen te kunnen bedienen.

De socialisten pleiten voor een drieledig netwerk. Een "kernnet" met snelle verbindingen, bijvoorbeeld in stedelijke gebieden of tussen steden, moet de ruggengraat vormen. Daaronder is er een "tussennet" met lijnen tussen gehuchten en wijken, die aantakken op het kernnet. Het sluitstuk is een "flexnet", busjes die de mensen kunnen bestellen via telefoon, sms op apps. Het flexnet kan een aanvulling zijn in landelijke gebieden of elders tijdens de dal- en avonduren.

Om de plannen te financieren, rekent SP.A onder meer op een deel van de inkomsten uit de slimme kilometerheffing voor vrachtwagens. Een deel van dat geld zou kunnen ingezet worden voor het geplande kernnet, met name in het garanderen van voldoende doorstroming.

Meest gelezen