V-teken maakt plaats voor "duwende hand" bij N-VA
De campagne zal drie maanden uitgedragen worden via verschillende kanalen. Centraal staat een campagnefilm op YouTube. Daarin is een wagen te zien die stilvalt en een file veroorzaakt. De wagen geraakt pas weer vooruit als verschillende mensen de handen in elkaar slaan.
"#Helfies" noemt de N-VA deze mensen, omdat ze "het heft in eigen handen nemen om de problemen op te lossen". "Het filmpje echoot de boodschap die Alexis de Tocqueville 200 jaar geleden bracht: als een boom onze weg verspert, kunnen we met de handen in de lucht wachten tot iemand die wegsleept. Of we reiken elkaar de hand en maken samen de weg vrij", zei voorzitter Bart De Wever bij de campagnevoorstelling.
Nieuw symbool
Bij de campagne hoort ook een nieuw symbool: na het V-teken uit de verkiezingscampagne van vorig jaar is er nu de "gele hand", een duwende hand die symbool staat voor "de handen uit de mouwen steken".
De campagne moet ook in de verf zetten dat de N-VA sinds de regeringsvormingen van vorig jaar zowel federaal als Vlaams mee bestuurt. "Op een dergelijke korte periode kan je geen volledige omslag verwachten. Maar ik denk dat er al een mooi palmares kan worden voorgelegd. En dat moeten we ook aan de mensen duidelijk maken", zei De Wever.