N-VA wil variabele tickettarieven bij NMBS mogelijk maken

Als het van regeringspartij N-VA afhangt moet de NMBS meer vrijheid krijgen in haar tariferingsbeleid. Zo moet de spoorwegmaatschappij kunnen werken met variabele tarieven, bijvoorbeeld hogere ticketprijzen in de spits en lagere tarieven in de daluren. Dat zegt N-VA-Kamerlid Inez De Coninck in een reactie op uitspraken van NMBS-topman Jo Cornu.
Nicolas Maeterlinck

Bij de voorstelling van de jaarcijfers noemde spoorbaas Cornu de NMBS-tarieven "abnormaal laag". "Ik wil graag de vrijheid om een normaal tariefbeleid te kunnen voeren. Nu wordt dat volledig geblokkeerd door de beheersovereenkomst", aldus Cornu. De NMBS-topman pleit al langer voor bijvoorbeeld verschillende ticketprijzen tijdens de spits en in de daluren.

Bij N-VA hebben ze wel gehoor voor het pleidooi van de spoorbaas, al mag de rekening volgens N-VA-Kamerlid Inze De Coninck ook niet zomaar naar de reiziger worden doorgeschoven. De Coninck pleit er alvast voor om de NMBS in de nieuwe beheersovereenkomst meer ruimte te geven wat tarifering betreft. "Maar dat mag geen vrijgeleide zijn om alle ticketprijzen eenzijdig te verhogen", klinkt het.

"De NMBS zou de prijzen wel kunnen aanpassen in functie van vraag en aanbod. Dat betekent dat ticketprijzen in de piekuren kunnen stijgen, maar ook dat ze in de daluren op lijnen met een lage bezettingsgraad kunnen dalen". Maar dan moet de NMBS wel aantonen dat ze zuinig kan omspringen met belastinggeld. Zo moeten de "excessen" - De Coninck verwijst naar "megalomane stationsgebouwen" zoals die van Luik, Bergen en Oostende - aangepakt worden alvorens het tariefbeleid kan bijgestuurd worden.

Meest gelezen