Brusselse regering wil in 2015 trajectcontrole in de hoofdstad
Debaets heeft twee miljoen euro om werk te maken van de snelheidsbeperking in de hoofdstad. Voor flitspalen, maar ook voor trajectcontroles. En vooral op dat laatste mikt ze. "Mensen vinden dat toch billijker. Er wordt gemeten over een langere afstand, terwijl een flitspaal maar een momentopname vastlegt."
Debaets denkt eraan om de trajectcontrole in te voeren in de tunnels. "Al is dat nog niet zeker. Maar er zijn ook mogelijkheden op andere plekken. Zoals de Franklin Rooseveltlaan, de Leopold III-laan in Evere of aan de basiliek van Koekelberg in Ganshoren."
Voor Debaets is het een uitgemaakte zaak dat de trajectcontrole er komt, liefst nog volgend jaar. Maar ze is daarvoor wél afhankelijk van anderen. "Het klopt dat zoiets in Brussel niet altijd even makkelijk gaat, met al zijn verschillende gemeentes en politiezones. Het zal dus ook van hen afhangen."
De uiteindelijke bedoeling van Debaets is om het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden tegen 2020 met de helft terug te dringen.Â