"Sag mir wo die Blumen sind …" - Isbai/Verdoolaege

"Sag mir wo die Blumen sind …" zong Marlene Dietrich tijdens de Koude Oorlog. Volgens de auteurs moeten we ons dat liedje herinneren in de strijd tegen islamextremisme. Want het jihadisme vergelden met wraak en westers militarisme is een doodlopend spoor.
opinie
Opinie
This content is subject to copyright.

Saïda Isbai en Edwin Verdoolaege omschrijven zichzelf als "Belgen tegen terreur". Isbai is diversiteitsconsulente en vrouwenactiviste. Verdoolaege is geograaf en onderwijsdeskundige.

“Sag mir wo die Blumen sind. Wo sind sie geblieben? Sag mir wo die blumen sind. Was ist gescheh’n?"

“Vertel mij waar de bloemen zijn? Waar zijn ze gebleven? Vertel me waar die bloemen zijn. Wat is er gebeurd?”

Een prachtig protest- en antioorlogslied van Marlène Dietrich (1955), tegen de oorlogsdreiging tussen Amerikanen en Russen tijdens de Koude Oorlog in de jaren 50, oorspronkelijk vertaald vanuit het Frans, schitterende melancholie. Dietrich zingt over de fatale oorlogslogica, over het tragische lot van zovele soldaten, de dood en het leed van miljoenen burgers tijdens de laatste wereldoorlog.

Het lied is symbolisch voor de huidige politieke en economische problemen in de Europese Unie …symbolisch voor de huidige spanningen in het samenleven, de dreiging van het islamitisch extremisme …en als tegenpool, de roep naar een westers militarisme.

Natuurlijk, we begrijpen het zeker wel, de ene terroristische aanslag volgt de andere op, met een schokkende regelmaat, met dramatische beelden, mediatieke aandacht op alle fronten en dat in een land, op een Europees continent dat zo al moe is van zijn financieel-economische problemen, zijn massawerkloosheid, zijn Griekse crisis of zijn Engelse brexit.

Maar zij, Vlaams-nationalisten, erfgenamen van “Nooit meer oorlog”, de IJzertoren, van “Alles voor Vlaanderen/Vlaanderen voor Kristus AVV/VVK”. Net zij praten over oorlog. En vechten tegen wat? Ons wapenen tegen wat …als men nu al weet dat geen enkele politiek, geen miljoen politieagenten of veiligheidsdienst en al helemaal geen enkel leger, alle gevaar kan bezweren.

Natuurlijk moeten we IS bestrijden met alle middelen … maar niets is erger dan een onbeheerste, militaristische reactie in de foute richting; dat is precies wat de terroristen willen.
We moeten, integendeel, durven denken aan andere oplossingen, doordacht en doelgericht.

“Wann wird man je versteh'n? Wanneer zullen ze ooit leren?"

Inleidend refrein

"Sag mir wo die Blumen sind. Wo sind sie geblieben? Sag mir wo die Blumen sind? Was ist gescheh'n? Sag mir wo die Blumen sind? Mädchen pflückten sie geschwind. Wann wird man je versteh'n?"

"Vertel mij waar de bloemen zijn. Waar zijn ze gebleven? Vertel mij waar de bloemen zijn. Wat is er gebeurd? Vertel me waar de de bloemen zijn. Jonge meisjes plukten hen. Wanneer zullen ze ooit leren."

Antwerpse NVA-politici hanteren oorlogstaal, hebben het over “gewapend bestuur”, praten over “de oorlog”, hebben het over een “Patriot Act” met onbeperkte bevoegdheden voor politie en justitie, van een Belgisch of Europees “Guantanamo” en een totale oorlog tegen de islamitische dreiging.

2de refrein

“Sag mir wo die Mädchen sind? Wo sind sie geblieben? Sag mir wo die Mädchen sind? Was ist gescheh'n? Sag mir wo die Mädchen sind? Männer nahmen sie geschwind. Wann wird man je versteh'n?"

"Vertel me waar de meisjes zijn. Waar zijn ze gebleven?Vertel me waar de meisjes zijn. Wat is er gebeurd? Vertel me waar de meisjes zijn. Mannen namen hen mee. Wanneer zullen ze ooit leren."

Het wrede, verbale racisme tegen een 15-jarige Marokkaanse jongen die de dood vond in een quadongeluk, toont ons zeer goed wat leeft onder het schijnbaar rimpelloze oppervlak in Vlaanderen.

En dus …in het huidige klimaat en als het een beetje tegenzit, heb je geweld, aanslagen …een burgeroorlog, zomaar in een vingerknip. Dat is wat IS wil, terreur zaaien en angst oogsten.

De strategen van IS willen op minutieuze wijze de gemeenschappen in Europa tegen elkaar opzetten. Na de feestende jongeren in de Parijse concertzaal Bataclan, de passagiers op de luchthaven van Zaventem, de pendelaars in de metro van Maalbeek, de politievrouwen in Charleroi en de toeristen op de Boulevard des Anglais in Nice, was het de beurt aan een mooie mens, een oude priester van 86 jaar, Jacques Hamel, in een klein Normandisch stadje …Steeds grotere horror, lafheid en wreedheid om ons te verleiden tot een extreme reactie.

Winnen zullen ze nimmer maar ze kunnen ons wel angst aanjagen, de angst in onze harten doen binnensluipen in een poging een religieus geïnspireerde burgeroorlog uit te lokken.

“Wann wird man je versteh'n? Wanneer zullen ze ooit leren?"

3de refrein

“Sag mir wo die Männer sind? Wo sind sie geblieben? Sag mir wo die Männer sind? Was ist gescheh'n? Sag mir wo die Männer sind? Zogen fort der Krieg beginnt. Wann wird man je versteh'n?

"Vertel me waar de mannen zijn. Waar zijn ze gebleven? Vertel me waar de mannen zijn? Wat is er gebeurd? Vertel me waar de mannnen zijn. Ze trekken voort de oorlog in. Wanneer zullen ze ooit leren?"

“Zeg mij waar de mannen zijn. Waar zijn ze gebleven?” Onze democratieën hebben het terrorisme van de jaren 70 en 80 overleefd. In Italië alleen al werden 600 aanslagen gepleegd en vielen ruim 400 dodelijke slachtoffers tussen 1966 en 1981… en toch bleef de Italiaanse democratie overeind.

En er was ook de Noord-Ierse IRA, de Spaanse ETA, de Duitse Rote Armee Fraktion, de Belgische CCC of de bende van Nijvel … om er maar enkele te noemen.

De Europese democratieën hebben zelfs 2 wereldoorlogen overleefd, de slachtingen van Ieper, Stalingrad of Normandië …en een nooit geziene Joodse genocide, de Holocaust. Tientallen en tientallen miljoenen doden.

Zij zijn niet gestorven voor niets, maar voor ons, voor onze vrije, open samenleving. Al diegenen die al zijn gestorven door het islamitische terrorisme in Europa, zijn gestorven voor ons. We zijn het vergeten, maar de democratie is niet gratis.

En dus zal ook het islamitisch terrorisme het onderspit delven, zoals elk soort terrorisme of fascisme in het verleden.

“Wann wird man je versteh'n? Wanneer zullen ze ooit leren?”

4de refrein

"Sag wo die Soldaten sind? Wo sind sie geblieben? Sag wo die Soldaten sind? Was ist gescheh'n? Sag, wo die Soldaten sind? Über Gräbern weht der Wind. Wann wird man je versteh'n?"

"Zeg waar de soldaten zijn. Waar zijn ze gebleven? Zeg waar de slodaten zijn. Wat is er gebeurd? Zeg waar de soldaten zijn. Over de graven waait de wind. Wanneer zullen ze ooit leren."

“Zeg mij waar de soldaten zijn? Waar zijn ze gebleven?” De zeer doordachte reactie van de christelijke geestelijken op de wereldjongerendagen in het Poolse Wroclaw, kan in heel wat opzichten als voorbeeld en leidraad dienen voor onze Vlaamse politici, politici die elkaar tijdens de vakantieperiode willen overtroeven in cynisme en electoraal opbod.

In Antwerpen wil de burgemeester de rechten van de burger afbouwen en elke “verdachte” persoon kunnen volgen, afluisteren of zelfs preventief opsluiten. Met een Antwerpse politie die regelmatig in het nieuws komt voor racistisch geweld en die na 60 jaar naoorlogse migratie nog steeds geen toonbeeld is van diversiteit, kan je zo voorspellen wat er in 't Stad dreigt te gebeuren …

De democratie, de burgerrechten, de rechtsstaat beschermen, is niet de democratie verzwakken maar net ze versterken; ook in tijden van terroristische aanslagen. Want het is net dat model dat men ons benijdt.

“Wann wird man je versteh'n? Wanneer zullen ze ooit leren?”

Slotrefrein

“Sag mir wo die Gräber sind? Wo sind sie geblieben? Sag mir wo die Gräber sind ? Was ist gescheh'n? Sag mir wo die Gräber sind? Blumen blühn im Sommerwind. Wann wird man je versteh'n?

"Vertel me waar de graven zijn. Waar zijn ze gebleven? Vertel me waar de graven zijn. Wat is er gebeurd? Vertel me waar de graven zijn? Bloemen bloeien in de zomerwind. Wanneer zullen ze ooit leren."

“Vertel mij waar de graven zijn? Waar zijn ze gebleven?” En de islam in dit alles? Wereldgodsdienst van 1,5 miljard mensen? Wel, al sinds de 7de eeuw n.C., sinds de tijd van de Arabische wetenschappers in Spanje, Andalusië, Granada, is deze godsdienst ook van ons. Maar we moeten de islam hervormen en de problematische onderdelen wegsnijden.

Met name de wahabistisch/salafistische stroming is niet compatibel met de Europese samenleving; ze sluit de jongeren op in een ééndimensionale islamitische identiteit en dat gaat niet in Europa.

De Franse eerste minister Manuel Valls heeft dat goed begrepen. Hij wil de islam zijn rechtmatige plaats geven in de Franse republikeinse traditie. Maar dat betekent dat men de buitenlandse financiering van moskeeën verbiedt, de import van buitenlandse imams stopzet, eigen scholen en eigen opleidingen voorziet en er alles aan doet opdat de islam een Europese en Belgische islam kan worden, vormgegeven door Europese en Belgische moslims.

Gettowijken

Ten slotte, gans de politieke wereld van de afgelopen 30 jaar, van links tot rechts, is verantwoordelijk voor het opsluiten van de jeugd in de gettowijken, Borgerhout, Seefhoek of Molenbeek. De politiek heeft de jeugd in die wijken aan haar lot overgelaten …tot die werd geïnfiltreerd door de islamisten; die deze jonge mensen vervolgens in het oor gingen fluisteren dat ze moslims zijn, ze anders zijn en ze dus niets van doen hebben met dit land, dit Europa.

We moeten de getto’s in de grote steden dan ook dringend doorbreken, letterlijk afbreken en het wij-zij-mechanisme, het zwart-witdenken bij iedereen actief bestrijden.

“Wann wird man je versteh'n? Wanneer zullen ze ooit leren?”

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen